Fraude en nepberichten
Let op: oplichters misbruiken naam Greenchoice in nepmails en telefoongesprekken

We merken dat de naam Greenchoice vaak misbruikt wordt voor fraude. Dit gebeurt via valse e-mails, sms'jes of telefoontjes, vaak met misleidende informatie of beloften. Deze berichten en gesprekken lijken soms nét echt. Hierdoor wordt het steeds lastiger deze te herkennen.
Dit noemen we phishing: criminelen proberen je op te lichten door zich als Greenchoice voor te doen. Ontvang je een verdacht bericht? Wees alert en deel nooit zomaar je gegevens. Op deze pagina lees je hoe je phishing herkent en wat je kunt doen als je zo’n bericht ontvangt.

Greenchoice zal je nooit telefonisch of per mail vragen om direct een betaling te doen. Log in op Mijn Greenchoice en controleer of de betaling echt van ons komt.
Twijfel je of een bericht of telefoontje echt van ons is? Neem geen risico.

  • Deel geen enkele persoonlijke gegevens
  • Verbreek de verbinding
  • Neem contact op met onze klantenservice via 010 478 23 26 of phishing@greenchoice.nl

Hoe herken je een phishing bericht of telefoontje?

Criminelen doen zich voor als Greenchoice om je persoonlijke gegevens te stelen of geld afhandig te maken. Het kan zelfs zijn dat ze met een vervalst telefoonnummer bellen, dat heet spoofing. Wees alert op de volgende signalen:

  • Aanhoudend contact en betalingen. Krijg je een telefoontje of bericht waarin je onder druk wordt gezet om direct te betalen of actie te ondernemen? Greenchoice zal je nooit vragen om onmiddellijke betalingen te doen voor behandelingskosten of verduurzamingsadvies.
  • Vragen om persoonlijke gegevens. Wij vragen nooit via e-mail, sms of telefoon naar inlogcodes, bankgegevens of gebruikersnamen. Deel deze gegevens dus niet!
  • Ongebruikelijke afzender, opmaak of toon. Controleer altijd het e-mailadres van de afzender. Oplichters gebruiken een dringende toon in de boodschap. Ga hier niet op in.

Twijfel je of een bericht of telefoontje echt van ons is? Neem geen risico en neem contact op met onze klantenservice via 010 478 23 26 of phishing@greenchoice.nl.

Wat te doen na het ontvangen van een nepbericht?

Neem direct contact op met ons via 010 478 23 26 of phishing@greenchoice.nl. We kunnen dan samen bespreken wat er precies is gebeurd en hoe we je verder kunnen helpen. Wanneer je persoonsgegevens hebt gedeeld en bang bent dat het in verkeerde handen is gevallen raden wij aan om dit te melden via fraudehelpdesk.nl.

Veelgestelde vragen

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van fraude waarbij kwaadwillende partijen zich voordoen als betrouwbare organisaties, zoals Greenchoice, om persoonlijke gegevens of financiële informatie van jou te verkrijgen. Dit gebeurt vaak via e-mail, telefoon of sms.

Hoe controleer ik of een e-mail echt van Greenchoice afkomstig is?

Als je twijfelt of een e-mail van Greenchoice echt is, kun je een paar dingen controleren:

  • Het e-mailadres.
  • De stijl van de e-mail: Komt de e-mail er anders uit dan je gewend bent van ons? Bijvoorbeeld in opmaak of taalgebruik?
  • Links in de e-mail: Klik niet zomaar op links in verdachte e-mails. Controleer eerst of de link naar onze officiële website gaat (https://www.greenchoice.nl/).
Hoe herken ik een phishingpoging via de telefoon?

Wij zijn op de hoogte van situaties waarin partijen zich voordoen als (partner van) Greenchoice. Deze partijen zijn aanhoudend en kunnen dwingend overkomen. Soms verzoeken ze je om direct geld voor behandelingskosten over te maken. Wij vragen nooit in een telefoongesprek om geld over te maken voor (verduurzamings)advies. Ga hier dus niet op in.
Heb je een vermoeden dat dit jou ook overkomen is, dan vragen we je ons te bellen via 010 478 23 26 of te mailen naar phishing@greenchoice.nl, zodat we dit verder kunnen onderzoeken.

Hoe kan ik Greenchoice informeren over phishingpogingen?

Als je een verdacht bericht hebt gekregen, vragen we je graag om jouw persoonlijke ervaring met ons te delen. Neem telefonisch contact met ons op via 010 478 23 26 of mail naar phishing@greenchoice.nl. We kunnen dan samen bespreken wat er precies is gebeurd en hoe we je verder kunnen helpen.