Hoe werkt het termijnbedrag?

Elke maand betaal je een termijnbedrag voor jouw energieverbruik. In de winter gebruik je meer energie dan in de zomer. Daarom tellen we alle kosten voor een heel jaar bij elkaar op, en delen dit door twaalf maanden. Zo betaal je elke maand hetzelfde termijnbedrag. 

Wij berekenen je termijnbedrag met het gemiddelde jaarverbruik (uit het verleden) op jouw adres. Dit standaard jaarverbruik stellen we ieder jaar opnieuw vast. Ben je nieuw bij Greenchoice? Dan ontvangen we het standaard jaarverbruik van je netbeheerder.

Termijnbedrag aanpassen

Verandert je gezinssamenstelling of ga je verhuizen? Dat heeft invloed op je energieverbruik en de kosten. Investeer je in een duurzamere woning door betere isolatie aan te brengen of zonnepanelen aan te sluiten? Of werk je meer vanuit huis in plaats van op kantoor? Ook in die gevallen kan het handig zijn om je termijnbedrag aan te passen. Je kunt dit doen via Mijn Greenchoice of onze app.

Opbouw termijnbedrag

Het termijnbedrag bestaat uit de volgende onderdelen:

Gas&ElectraLeveringskosten stroom en gas

Dit zijn de leveringstarieven per kWh stroom en m³ gas die je gebruikt. Ook betaal je vaste leveringskosten, dit is een vast bedrag per maand. De leveringskosten verschillen per energieleverancier.

Verduurzaam je huisNetbeheerkosten

Jouw netbeheerder rekent kosten voor de aansluiting bij jouw thuis en het transport van energie. Deze kosten dragen wij af aan de netbeheerder.

Bekijk of betaal je notaOverheidsheffingen

De overheid heft energiebelasting over de energie die je gebruikt. Ook betaal je 21% btw. Greenchoice draagt de belastingen af aan de overheid.

Je termijnbedrag kan veranderen

Soms kan je termijnbedrag stijgen, bijvoorbeeld als je tarieven of andere kosten, zoals belastingen, omhooggaan. Dit doen we om te voorkomen dat je op je jaarnota moet bijbetalen. Als de tarieven dalen, kan je termijnbedrag ook omlaaggaan. Je ziet je huidige termijnbedrag op de hoofdpagina van Mijn Greenchoice.

Als we je termijnbedrag opnieuw hebben berekend en aangepast, laten we dat je vooraf weten per e-mail. Je kunt zelf je termijnbedrag aanpassen, zowel omhoog als omlaag, maar er is een grens. Dit is om te zorgen dat je termijnbedrag niet te laag wordt, zodat je niet veel hoeft bij te betalen op je jaarnota.

Veelgestelde vragen

Hoe berekent Greenchoice mijn termijnbedrag?

Wij berekenen je termijnbedrag met het gemiddelde jaarverbruik op jouw adres (uit het verleden) met je tarieven. Het standaard jaarverbruik stellen we elk jaar opnieuw vast. Ben je nieuw bij Greenchoice? Dan ontvangen we dit standaard jaarverbruik van je netbeheerder. Alle jaarlijkse kosten bij elkaar opgeteld delen we door twaalf maanden. Lees meer over de berekening van je termijnbedrag op deze pagina.

Hoe betaal ik bij Greenchoice?

Bij Greenchoice werken we met automatische incasso. Zo betaal je altijd op tijd zonder dat je er extra moeite voor hoeft te doen. De termijnnota incasseren we rond de 6e van de maand en de jaar- en eindnota altijd rond de 10e.
Betaal je liever zelf? Je kunt ook elke maand het bedrag zelf overmaken. We sturen je dan maandelijks een betaallink.
In Mijn Greenchoice zie je welke betaalwijze je nu hebt.
Wil je jouw betaalwijze aanpassen? Laat het ons weten via onze contactopties.

Hoe weet ik of mijn termijnbedrag past bij mijn verbruik?

Onder het kopje Termijnbedrag in Mijn Greenchoice zie je jouw huidige termijnbedrag. Dit termijnbedrag is gebaseerd op het gemiddelde jaarverbruik op jouw adres in combinatie met je tarieven. We stellen je jaarverbruik ieder jaar opnieuw vast.
Heb je een nieuwe woning?
Dan is je termijnbedrag gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoner. Die informatie krijgen we van jouw netbeheerder. Na zes maanden kunnen we jouw verbruik beter meten. We kunnen je dan ook een beter advies geven. Houd tot die tijd je verbruik in Mijn Greenchoice en je verbruikskostenoverzichten in de gaten.

Ik heb zonnepanelen, hoe kan ik mijn termijnbedrag verlagen?

Goed om te horen dat je zelf energie opwekt! Greenchoice past je termijnbedrag niet automatisch aan als je begint met terugleveren via zonnepanelen.
Je kunt je termijnbedrag zelf aanpassen in Mijn Greenchoice.

Welk termijnbedrag ga ik betalen op mijn nieuwe adres?

In het begin wordt het termijnbedrag van je nieuwe adres gebaseerd op het energieverbruik van de vorige bewoner(s). Als je dit wil, kun je het termijnbedrag nog voor de eerste betaling wijzigen via Mijn Greenchoice.
Verhuis je naar een nieuwbouwwoning? Dan wordt je termijnbedrag gebaseerd op een geschat jaarverbruik. Dit geschatte jaarverbruik ontvangen we van je netbeheerder.

Ook interessant

Jaarlijkse wijzigingen energiekosten

De overheidsheffingen veranderen ieder jaar op 1 januari. Wij hebben geen invloed op deze kosten. Heffingen zoals energiebelasting en de vermindering daarop worden elk kalenderjaar aangepast. Ook de kosten voor de netbeheerder kunnen veranderen. Dit geldt voor iedereen, of je nu een vast of variabel energiecontract hebt.

Onderdelen van je energierekening

Je energiekosten bestaan uit verschillende onderdelen. Je betaalt variabele kosten (tarief per kWh stroom en m³ gas) en vaste kosten (vast bedrag per dag). Variabele kosten hangen af van hoeveel stroom en/of gas je afneemt, daarom noemen we het variabel. Ook als je een vast contract hebt. Andere kosten betaal je per dag, of je nu veel of weinig energie afneemt. Dat noemen we daarom vaste kosten.

Zorgen over je energierekening?

We begrijpen het natuurlijk dat je wilt weten of jouw termijnbedrag voldoende is. Wij staan graag voor je klaar met een passend advies over je termijnbedrag. Zo voorkom je een bijbetaling op je jaarnota. 

Liever anoniem en gratis advies? Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om jou te helpen dit weer op orde te krijgen.