
Het is je vast niet ontgaan: veel energieleveranciers rekenen terugleverkosten voor klanten met zonnepanelen. Ook Greenchoice. Dat voelt voor sommige mensen misschien oneerlijk, maar terugleverkosten zijn er juist om de kostenverdeling van onze stroom beter te verdelen. Voorheen betaalden namelijk alle klanten voor de kosten die bij teruglevering komen kijken, ook de mensen zonder zonnepanelen. Daarom kiezen we voor een andere aanpak.
Het zit namelijk zo
Wanneer de zon flink schijnt, leveren veel huishoudens met zonnepanelen stroom. Dat is fantastisch, want zo komt er meer groene stroom op het elektriciteitsnet. Alleen komt er op zonnige momenten steeds vaker teveel stroom op het net, waardoor het overbelast raakt. En helaas zijn er nog niet genoeg batterijen om het overschot aan stroom op te slaan.
Salderen
Met zonnepanelen wek je je eigen stroom op. Het mooiste is om deze stroom direct te gebruiken voor je elektrische apparaten. Zo hoef je niets te betalen voor de stroom die je zelf opwekt. Gebruik je de stroom niet meteen? Dan lever je deze terug aan het elektriciteitsnet. Dit noemen we teruglevering. Je slimme meter houdt precies bij hoeveel stroom je afneemt en teruglevert.
Nu kun je de teruggeleverde stroom nog verrekenen met de stroom die je afneemt. Dit noemen we salderen. Maar let op: de overheid heeft besloten dat de salderingsregeling per 1 januari 2027 stopt. Het wordt dan nóg belangrijker om slim om te gaan met je zonnestroom, bijvoorbeeld door deze zoveel mogelijk overdag te gebruiken
Eerlijkere verdeling
Maar het komt, vooral in de zomer, steeds vaker voor dat het elektriciteitsnet zo vol zit, dat energieleveranciers de stroom van hun zonnepaneelklanten tegen een negatieve prijs moeten verkopen. Die kosten werden doorberekend aan alle klanten, ook aan klanten zonder zonnepanelen. Om de kosten eerlijker te verdelen, rekent Greenchoice daarom terugleverkosten bij klanten met zonnepanelen voor de stroom die je niet zelf gebruikt.
Zonnepanelen zijn nog steeds aantrekkelijk
Met zonnepanelen op je dak heb je een groot voordeel. Wanneer de zon schijnt, hoef je geen stroom af te nemen van het net. Je betaalt op die momenten dus geen geld voor de stroom van je wasmachine, vaatwasser of televisie.
Terugleverkosten zorgen er alleen voor dat je iets minder winst maakt. Hoe meer stroom je zelf gebruikt, hoe lager je terugleverkosten. Bovendien is het voordeel door salderen is een stuk hoger dan wat je aan terugleverkosten betaalt.
Denk je nu:
- 1"Terugleverkosten zijn een boete voor mensen met zonnepanelen"
Terugleverkosten zijn geen boete. Ze zorgen alleen voor een eerlijkere verdeling van de kosten die bij het terugleveren van stroom komen kijken. Als je meer stroom zelf verbruikt, zijn ook de terugleverkosten lager.
- 2"Zonnepanelen zijn niet meer voordelig"
Zonnepanelen zijn nog steeds een goede investering. Ook met terugleverkosten heb je ze binnen 8 jaar terugverdiend. Wanneer je stroom gebruikt die je zelf opwekt, betaal je niets voor de stroom.
- 3"Ik heb een vast contract en nou komen er opeens terugleverkosten"
Voor klanten met een vast contract dat ingegaan is voor 20 juni 2024, verandert er niets tot de einddatum van dat contract. Terugleverkosten gelden pas voor nieuwe vaste contracten vanaf 20 juni 2024 en voor bestaande variabele contracten vanaf 1 augustus 2024.
Meer lezen over

Terugleverkosten bij Greenchoice
Wil je alle informatie over de terugleverkosten bij Greenchoice?

Zijn zonnepanelen nog steeds een goed idee?
Ik overweeg zonnepanelen, maar zijn ze nog wel rendabel?

Maximaal profiteren van je eigen zonnestroom
Hoe gebruik je zoveel mogelijk van je eigen opwekking zelf?
Veelgestelde vragen
Wat betekent de afschaffing van de salderingsregeling per 1 januari 2027?
De overheid heeft besloten dat de salderingsregeling per 1 januari 2027 stopt. Tot die tijd verandert er niets en kun je blijven salderen zoals nu.
Wil je meer weten over de veranderingen per 1 januari 2027? Bekijk dan hier de informatie over het afschaffen van de salderingsregeling.
Hoe vaak wijzigen de terugleverkosten?
Terugleverkosten kunnen net als de tarieven wijzigen. Bij een variabel contract bewegen de tarieven mee met de markt en kunnen deze maandelijks wijzigen. Bij een vast contract staan je tarieven, en dus ook je terugleverkosten, vast gedurende de looptijd van je contract.
De terugleverkosten kunnen wijzigen door veranderingen in de energiemarkt. We zullen de terugleverkosten baseren op de daadwerkelijke kosten die voor teruglevering gemaakt worden.
Houdt Greenchoice rekening met terugleverkosten bij het berekenen van mijn termijnbedrag?
Ja. We berekenen je termijnbedrag op basis van wat we denken dat je jaarlijks teruglevert. Daarvoor kijken we naar de opwekking van eerdere jaren op jouw adres of naar de hoeveelheid die je zelf opgeeft bij je aanmelding bij ons.
Is het slim om mijn zonnepanelen uit te zetten als ik niet meer kan salderen?
Kun je de opgewekte stroom niet direct gebruiken? Dan lijkt het misschien slim om je zonnepanelen uit te zetten. Maar let op: doe dit nooit zomaar zonder overleg met ons. Dit kan invloed hebben op de werking van je installatie en je stroomverbruik. Vraag daarom altijd eerst professioneel advies.
Daarnaast werken we bij Greenchoice aan een oplossing waarbij je omvormer vanaf 2027 automatisch samenwerkt met een Home Energy Management System (HEMS). Zo wordt de hoeveelheid opgewekte zonnestroom tijdelijk verlaagd of uitgeschakeld als terugleveren minder voordelig is. Tot die tijd is het slim om je opgewekte stroom zoveel mogelijk meteen te gebruiken.
Maakt Greenchoice extra winst door terugleverkosten?
Greenchoice maakt geen extra winst door de terugleverkosten. Het is een herverdeling van de kosten die door teruglevering veroorzaakt worden.
De ACM heeft aangegeven dat het rekenen van terugleverkosten is toegestaan, zolang het voor energieleveranciers kostendekkend is en niet winstgevend. De ACM zal hier ook op toezien. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat huishoudens met zonnepanelen voor hogere kosten zorgen voor energieleveranciers.
Vanaf wanneer en voor wie rekent Greenchoice terugleverkosten?
We rekenen terugleverkosten voor klanten met zonnepanelen die met ingang van 20 juni 2024 een nieuw vast of variabel contract afsluiten. De terugleverkosten zijn zichtbaar in het aanbod.
Per 1 augustus 2024 rekenen we ook terugleverkosten voor bestaande variabele contracten. Heb je een variabel contract? Dan krijg je uiterlijk 1 juli 2024 bericht van ons over de nieuwe leveringstarieven, terugleverkosten en de impact op jouw termijnbedrag.
Had je voor 20 juni 2024 al een vast contract bij ons? Of heb je dit vóór 20 juni 2024 afgesloten en gaat dit later in? Dan staan er geen terugleverkosten in je contractbevestiging en ga je die dus ook niet betalen. Dit geldt tot de einddatum van jouw contract. Je kunt jouw contract en tarieven vinden in Mijn Greenchoice.
Waarom betaal ik terugleverkosten als ik zonnepanelen heb?
De afgelopen jaren hebben veel mensen geïnvesteerd in zonnepanelen. Ook veel klanten van Greenchoice kiezen voor stroomopwekking uit zonne-energie. Dat is goed nieuws! Maar deze positieve ontwikkeling zorgt ook voor uitdagingen. De teruglevering van al die stroom leidt tot problemen op het elektriciteitsnet: het net raakt overbelast en dat kost veel geld.
Deze kosten werden doorberekend in de stroomprijs voor alle klanten. Dus ook klanten zonder zonnepanelen betaalden hieraan mee. Heb je zonnepanelen, dan rekenen we kosten per kilowattuur (kWh) dat je teruglevert. Dat is opgewekte stroom die je zelf niet gebruikt. Gebruik je de zonnestroom meteen als je het opwekt? Dan betaal je daar geen terugleverkosten over.
Meer lezen over terugleverkosten.
Wat gebeurt er met de terugleverkosten als ik meer of minder teruglever dan verwacht?
We berekenen je termijnbedrag op basis van wat we denken dat je jaarlijks teruglevert. Daarvoor kijken we naar de opwekking van eerdere jaren op jouw adres of naar de hoeveelheid die je zelf opgeeft bij je aanmelding bij ons. Als je uiteindelijk meer of minder teruglevert dan verwacht, verrekenen we de te veel of te weinig betaalde kosten op je jaarnota.