Hulp nodig met je zonnepanelen?

Jouw zonnepanelen zijn geïnstalleerd; wat fijn dat je nu je eigen energie opwekt! Het kan natuurlijk dat je nog vragen hebt over jouw zonnepaneleninstallatie. Op deze pagina vind je onder andere informatie over monitoring, onderhoud en het melden van een schade of storing.

Inhoudsopgave

Monitoring

Via de monitoringportal kun je zien hoe jouw panelen presteren. De portal toont de opbrengst van de afgelopen dagen. Presteert een bepaald zonnepaneel elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip minder dan de andere panelen? Doet het betreffende paneel op een ander moment van de dag het wel net zo goed als de overige panelen? Dan is schaduw de oorzaak.

Vertoont jouw monitoringportal helemaal geen opwek? Wees gerust: de zonnepanelen produceren gewoon stroom. Waarschijnlijk is de verbinding tussen de omvormer en het netwerk verbroken, waardoor de productie niet zichtbaar is. De verbroken verbinding komt mogelijk door wijzigingen aan het netwerk of een onstabiele netwerkverbinding.

Heb je problemen met de monitoring van jouw zonnepanelen en wil je weten wat er bij jou aan de hand is? Start onderstaande vragenlijst en we helpen je graag verder.

Onderhoud

Zonnepanelen hebben een vuilafstotende laag. Hierdoor zijn ze vrijwel onderhoudsvrij. Toch kan het voorkomen dat er vuil ophoopt op de panelen. Het is daarom slim om ze af en toe te inspecteren. Als je de panelen wil schoonmaken, raden wij aan om dit door een gespecialiseerd bedrijf te laten doen. Loopt je rendement flink achteruit? Dan is er mogelijk meer aan de hand en is het verstandig om een specialist in te schakelen.

Wil je de panelen zelf schoonmaken? Dat kan, zolang het op een veilige manier gebeurt. Let op de volgende punten:

  • Zet het zonnepanelensysteem voor de veiligheid uit.
  • Ga voorzichtig te werk, zodat de vuilwering niet beschadigt.
  • Werk in de avond of in de ochtend. Als er te veel zon is, dan worden de zonnepanelen heet.
  • Maak uitsluitend schoon met (warm) osmosewater, speciaal reinigingsmiddel en een zachte spons. Gebruik nooit afwasmiddel om je zonnepanelen schoon te maken. Ook kraanwater raden we af, omdat de kalk uit het water kan achterblijven op je panelen.
  • Werk met een nieuwe, zachte spons of doek. Vieze doeken, hogedrukreinigers, borstels, bezems of andere harde materialen kunnen krassen veroorzaken.

Enkel- of dubbeltarief met zonnepanelen

Beschikt jouw stroommeter over meerdere telwerken? Bij de meeste contracten is een dubbeltarief dan beter. De zon schijnt overdag en dit betekent dat het grootste deel van jouw opwek tegen het hogere normaaltarief wordt vergoed.

Daarnaast neem je overdag minder stroom van het net af, omdat je eerst je eigen zonnestroom gebruikt. Je afname vermindert wanneer het normale levertarief geldt, en je neemt in verhouding meer af tegen het levertarief tijdens de daluren.

En bij Greenchoice?

In februari 2024 hebben we gekozen om het normaaltarief goedkoper te maken dan het daltarief. Dit komt omdat we in Nederland, met alle zonnepanelen, overdag meer groene stroom opwekken dan 's nachts. 

Dat betekent dus dat je met zonnepanelen én met een nieuw stroomcontract van Greenchoice even op moet letten. Een enkeltarief is waarschijnlijk een klein beetje goedkoper dan een dubbeltarief. Dit komt omdat jij de meeste van je stroom afneemt wanneer de daluren tellen, en je dus meer kwijt bent voor je afgenomen stroom met een nieuw contract van Greenchoice.

Het beste idee is om je opgewekte stroom meteen op te gebruiken. Zo hoef je het namelijk niet te salderen. En gebruik je gelijk je eigen groene stroom.

Hoe verrekenen we dit?

De meeste stroom die je aan het net teruglevert, salderen we tegen het levertarief normaal. De stroom die je zonnepanelen in de avonden en weekenden teruglevert, wordt tegen het daltarief gesaldeerd. Omdat de zon meestal niet schijnt in de avond, heb je veel minder saldering wanneer het daltarief geldt. 

Schade of storing melden

Heeft jouw installatie schade opgelopen of wil je een storing melden? Neem dan contact op met onze klantenservice of maak meteen een servicemelding aan. Doe dit zo snel mogelijk nadat je de schade of storing hebt gezien en vergeet niet om bij schade een foto mee te sturen.

Laat een reparatie alleen door ons uitvoeren; de garantie op de panelen vervalt na reparatie of vervanging door een derde partij.

Telefoon

085 782 00 51

Ma t/m vrij van 9:00 tot 16:00 uur.

Servicemelding

Servicemelding aanmaken

Onze afdeling Service staat voor jou klaar voor al je vragen en verzoeken over je (door Greenchoice geïnstalleerde) zonnepanelen.

Veelgestelde vragen

De omvormer geeft aan dat er een te hoge netspanning gemeten wordt, waardoor de zonnepanelen uitgeschakeld worden. Hoe kan dit?

We zien dit steeds vaker gebeuren in wijken waar bij veel woningen zonnepanelen op het dak liggen. Het elektriciteitsnetwerk van de netbeheerder is (nog) niet ingericht op de grote hoeveelheden stroom, die op zonnige dagen wordt opgewekt en teruggeleverd.
Hierdoor kunnen zonnepanelen hun stroom niet kwijt, meet de omvormer een te hoge netspanning en schakelt de omvormer zich wegens veiligheidsredenen uit. We adviseren om contact op te nemen met je netbeheerder.


Heeft dit antwoord geholpen?
De omvormer werkt niet meer in de avond. Hoe kan dit?

De omvormer werkt alleen als het stroom krijgt vanuit de meterkast én de zonnepanelen. Het komt dus voor dat de omvormer uitslaat zodra het gaat schemeren en weer aanslaat zodra de zon op komt.


Heeft dit antwoord geholpen?
Ik ben geswitcht van internetprovider, wat nu?

Volg de online monitoringshulp om de handleiding te downloaden hoe je dit opnieuw instelt.


Heeft dit antwoord geholpen?
Ik wil de eindfactuur betalen, maar het betalingskenmerk wordt niet geaccepteerd. Wat moet ik doen?

Dat is vervelend. Zorg ervoor dat het factuurnummer bij de omschrijving is ingevuld en niet bij het betalingskenmerk.


Heeft dit antwoord geholpen?
Ik zie in het monitoringsportal van mijn omvormer dat er, met name op zonnige dagen in het voor- en najaar, wordt afgetopt. Hoe kan dit?

Op deze momenten zijn de omstandigheden voor de zonnepanelen optimaal. Er zit een begrenzer op de omvormer om ervoor te zorgen dat deze pieken niet schadelijk zijn voor het systeem. De aftoppingen zijn van korte duur en gebeuren slechts enkele dagen in het jaar. Het aantal kilowattuur dat je hierdoor misloopt is minimaal (1-2% van de opwekking op dat moment). Dit weegt niet op tegen de kosten van een grotere omvormer.


Heeft dit antwoord geholpen?
Mijn zonnepanelen wekken meer op dan de stroommeter registreert. Hoe kan dit?

De opgewekte stroom van je zonnepanelen wordt eerst direct in jouw huis verbruikt. Is er meer opwekking dan je op dat moment in huis verbruikt? Dan lever je stroom terug aan het net.
De omvormer registreert de opgewekte energie en de stroommeter de teruggeleverde energie. Bij een slimme stroommeter wordt de teruglevering geregistreerd op aparte teruglevertelwerken. Heb je een analoge terugdraaimeter? Dan loopt de meter terug op het moment dat je stroom teruglevert.


Heeft dit antwoord geholpen?
Verhogen zonnepanelen de waarde van mijn woning?

Ja, zeker! Zonnepanelen zijn een goede investering voor de waarde van je woning. Zonnepanelen zijn onderdeel van je woning, waardoor de (WOZ-)waarde stijgt. Daarnaast zorgen zonnepanelen ook ervoor dat het energielabel van de woning stijgt.


Heeft dit antwoord geholpen?
Vogels bouwen onder mijn zonnepanelen een nestje. Kan ik hier iets aan doen?

Ja, er zijn bedrijven gespecialiseerd in het plaatsen van vogelwering. Houd er rekening mee dat dit, wettelijk gezien, buiten het broedseizoen moet gebeuren. Zijn de zonnepanelen niet jouw eigendom? Neem dan contact op met de eigenaar.


Heeft dit antwoord geholpen?