Betalen

Alles over je zakelijke energierekening betalen

Je zakelijke energierekening betalen kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een automatische incasso zodat je er niet aan hoeft te denken. En lukt betalen even niet? Ook dan helpen we je graag verder. Op deze pagina lees je alles over de betaalmogelijkheden van Greenchoice Zakelijk en wat je kunt doen als je zoekt naar een betalingsregeling. Je vindt hier ook antwoorden op veelgestelde vragen over betalen van je zakelijke energierekening.

Inzicht in je facturen en betalingen

In Mijn Greenchoice Zakelijk vind je een overzicht van al je nota’s en betalingen. Ook pas je zelf eenvoudig je termijnbedrag aan. En wijzig je jouw IBAN-nummer of factuuradres.

Betalen bij Greenchoice Zakelijk

De makkelijkste manier om je zakelijke energierekening te betalen is met een automatische incasso. Hierbij geef je ons toestemming om de maand-, jaar- en eindnota’s automatisch van je rekening af te schrijven (incasseren). Zo betaal je altijd op tijd zonder dat je er zelf aan hoeft te denken.

Wij incasseren je termijnbedrag op vaste momenten:

  • Rond de 6e van de maand.
  • Lukt het de eerste keer niet om het bedrag af te schrijven? Dan proberen we het nog een keer rond de 26e.

Let op! Laat je het bedrag zelf terugboeken (storneren)? Dan doen wij geen tweede incassopoging. Je krijgt dan meteen een herinnering toegestuurd met een iDeal-link.

Zelf overmaken

Maak je liever zelf je zakelijke energierekening over? Dat kan. Vergeet dan niet om jouw klant- en factuurnummer te vermelden in de omschrijving van de betaling.

  • Bedrijfsnaam: Greenchoice Zakelijk N.V.
  • KvK-nummer: 62318381
  • Btw-nummer: NL8547.64.598.B01
  • IBAN: NL02 RABO03 00899548
  • BIC-code: RABONL2U
  • Vestigingsadres: Kruisplein 15, 3014 DB Rotterdam

IBAN gewijzigd?

Is je IBAN (bankrekeningnummer) gewijzigd? Geef dit eenvoudig door via Mijn Greenchoice Zakelijk (onder het tabje facturen - betaalwijze). Of download hier een SEPA-machtigingsformulier en mail het ingevulde formulier naar ons terug. Je vindt het juiste e-mailadres bij onze contactmogelijkheden.

Je termijnbedrag

Wil je verrassingen op je jaarnota voorkomen? Check dan of je nog goed zit met je termijnbedrag. Je wijzigt je termijnbedrag heel eenvoudig in Mijn Greenchoice Zakelijk. Je termijnbedrag aanpassen kan verstandig zijn als je nu al weet dat je verbruikt komend jaar anders wordt.

Betalingsregeling aanvragen

Heb je moeite met het betalen van een nota? Bijvoorbeeld omdat je jaar- of eindnota hoger is dan verwacht? Of heb je een andere reden waarom je niet op tijd kunt betalen? Neem dan contact op met onze klantenservice. Samen kijken we naar de mogelijkheden van een betalingsregeling (maximaal zes termijnen).

Veelgestelde vragen

Hoe is het energietarief opgebouwd?

Het energietarief die je betaalt per eenheid energie is opgebouwd uit het leveringstarief, de overheidsheffingen en de btw. Naast het energietarief betaal je ook vaste kosten per dag aan de energieleverancier en/of netbeheerskosten aan de netbeheerder.
All-in-tarief: Over de bovenstaande posten wordt normaal gesproken 21% btw geheven, waardoor het all-in-tarief als volgt is: All-in-tarief per eenheid energie = (leveringstarief + energiebelasting + opslag duurzame energie) + 21% btw.
Het leveringstarief: Het leveringstarief is de prijs die Greenchoice Zakelijk als leverancier per eenheid energie aan je vraagt. Deze prijs bepalen wij dus zelf.
Overheidsheffingen: energiebelasting (EB). Met deze overheidsheffingen worden investeringen gedaan in de Nederlandse energiehuishouding en in duurzame producten. Op de overheidsheffingen heeft Greenchoice Zakelijk geen invloed en wij rekenen deze heffingen één op één door.
De overheid stelt de overheidsheffingen elk jaar opnieuw vast. Het kan ook voorkomen dat de overheid de btw voor energie aanpast. Het maakt hierbij niet uit of je een vast of variabel contract hebt. Het kan dus voorkomen dat de all-in-tarieven (de tarieven inclusief alle overheidsheffingen en btw) tijdens de looptijd van jouw contract veranderen.
Bekijk onze pagina over overheidsheffingen om meer te lezen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe wijzig ik mijn termijnbedrag?

Via Mijn Greenchoice Zakelijk kun je het maandelijks termijnbedrag naar boven of naar beneden bijstellen met maximaal 10%. Dat kan verstandig zijn als je nu al weet dat je het komend jaar meer of minder gaat verbruiken.


Heeft dit antwoord geholpen?
Krijg ik een boete als ik opzeg bij Greenchoice Zakelijk?

Als je een leveringsovereenkomst aangaat met Greenchoice Zakelijk dan kopen wij voor de overeengekomen looptijd energie voor je in. Beëindig je het contract binnen deze looptijd, dan spreken we van contractbreuk en hebben we mogelijk inkoopverlies. Hiervoor mogen wij wettelijk gezien een opzegvergoeding in rekening brengen.
De hoogte van de opzegboete die wij in rekening brengen is onder andere afhankelijk van de zwaarte van de aansluiting, de overeengekomen prijzen en het verbruik.


Heeft dit antwoord geholpen?
Moet ik ook betalen bij leegstand?

Staat een pand tijdelijk leeg? Dan kun je een leegstandstarief aanvragen bij Greenchoice Zakelijk. We berekenen dan het termijnbedrag opnieuw voor je uit, zodat je alleen maar betaalt voor de vaste leveringskosten en een aangepast verbruik voor een bepaalde periode. Neem hiervoor na de ingangsdatum van de levering contact met ons op.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waar kan ik mijn oude en nieuwe variabele tarieven terugvinden?

Je huidige tarieven kan je altijd terugvinden in Mijn Greenchoice Zakelijk. Op de dag dat het variabel tarief wijzigt wordt het oude tarief vervangen door het nieuwe tarief. De oude tarieven kan je terugvinden in de jaarnota, maandnota of eindnota.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waar kan ik mijn tarieven vinden?

In Mijn Greenchoice Zakelijk kun je jouw huidige tarieven vinden. Ook staan de energietarieven in de jaarnota, maandnota (bij grootverbruikaansluitingen) of eindnota.
Zoek je oudere tarieven en staan deze niet in Mijn Greenchoice Zakelijk? Kijk dan in de voorgaande (oude) omgeving.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wanneer start Greenchoice Zakelijk met leveren na een overstap?

Greenchoice Zakelijk start met leveren op de gewenste ingangsdatum die in de toekomst ligt. We kunnen de ingangsdatum niet met terugwerkende kracht in laten gaan.
Heb je nog een vast contract met een bepaalde einddatum? Controleer dan goed vanaf welk moment je kan overstappen. Zo voorkom je een eventuele boete van jouw huidige leverancier.
Grootverbruikaansluiting
Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan moet de gewenste ingangsdatum bij Greenchoice Zakelijk minimaal vijf werkdagen in de toekomst liggen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een meetbedrijf?

Als grootverbruiker ben je verplicht om zelf een meetbedrijf in te schakelen. Zij meten het daadwerkelijke verbruik van jouw bedrijf, beheren deze data en versturen dit naar je energieleverancier. De energieleverancier maakt hiermee vervolgens de juiste facturen op.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is het verschil tussen een klein- en grootverbruikaansluiting?

Kleinverbruik en grootverbruik volgens de Electriciteitswet
Grootverbruikaansluitingen zijn stroom- en gasaansluitingen met een zeer hoge capaciteit. Voor stroom zijn dit alle aansluitingen groter dan 3x80 ampère grootverbruik. Voor gas zijn dit alle aansluitingen groter dan G25.
Kleinverbruiksaansluitingen zijn aansluitingen met kleinere capaciteit. Voor stroom is de elektriciteitsaansluiting maximaal 3x80 ampère (tot maximaal 100.000 kWh). Voor gas is bij kleinverbruik de aansluiting maximaal G25 (met een doorlaatwaarde van 40 m3 per uur).
Kleinzakelijk en grootzakelijk bij Greenchoice
Binnen Greenchoice hanteren we het volgende onderscheid: Tot aan het verbruik van 135.000 kWh en 35.000 m3 ben je bij Greenchoice een kleinzakelijke klant. Val je hierboven dan ben je een grootzakelijke klant. Heb je meer dan 15 aansluitingen per klantnummer? Dan ben je bij Greenchoice ook een grootzakelijke klant, ongeacht het verbruik.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat zijn netbeheerskosten?

De netbeheerkosten zijn de kosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk, het transport van de energie en de meterhuur. (Lees er meer over op onze pagina over netbeheerders). De netbeheerkosten voor kleinverbruikaansluitingen verrekent Greenchoice Zakelijk op jouw (jaar)nota’s. Zo heb je alle kosten voor jouw energieverbruik overzichtelijk bij elkaar.
Bij grootverbruikaansluitingen worden de netbeheerkosten wél rechtstreeks door de netbeheerder bij jou gefactureerd.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat zijn vaste leveringskosten?

De vaste leveringskosten (ook wel vastrecht genoemd) zijn de servicekosten die je per dag betaalt aan een energieleverancier. Dit wordt los van het verbruik berekend. Je kunt de huidige vaste leveringskosten vinden op Mijn Greenchoice Zakelijk. Op de jaarnota, maandnota (voor grootverbruikaansluitingen) of eindnota kun je ook de vaste leveringskosten vinden.


Heeft dit antwoord geholpen?

Ik wil iets weten

Op zoek naar meer informatie? Kies het onderwerp waar je meer over wilt weten.