De rente- en incassokosten van schuldeisers lopen soms op tot torenhoge schulden. De werkwijze van incassobedrijven, met name die van bedrijven die vorderingen opkopen, staat de laatste tijd volop in de belangstelling. Vaak wordt hierbij eenzijdig naar de rol van de incassobedrijven gekeken. Maar wat is de rol van hun opdrachtgevers? Bij Greenchoice vinden we dat wij ook een verantwoordelijkheid hebben en dat het externe incassotraject in het verlengde moet liggen van onze bedrijfsvisie. Samen met onze incassopartners stelden we dan ook een plan op.
In de media horen we regelmatig verhalen van mensen met schulden die routinematig onder druk worden gezet. Sommigen overzien hun situatie niet, negeren de post en laten bij de rechtszitting verstek gaan. Het gevolg: de put waarin ze zitten wordt nog dieper. Deze spiraal willen we bij Greenchoice doorbreken.
Een sociaal verantwoord incassobeleid
Een sociaal verantwoord incassobeleid is van begin af aan onderdeel geweest van onze bedrijfsvisie. In onze interne processen staat de klantenservice centraal. We denken graag met de klant mee voor een oplossing en rekenen geen incassokosten of servicekosten. Samen met verschillende partijen proberen we klanten met betalingsproblemen via persoonlijke begeleiding kosteloos verder te helpen. Ook hanteren we bij de kredietwaardigheidscheck een lage drempel. We vragen klanten niet snel om een borg. En als we die wel vragen, is het een van de laagste in de markt.
Samen met onze incassopartners
De doorvoering van een sociaal incassobeleid in ons externe incassoproces is echter een relatief nieuwe ontwikkeling bij Greenchoice. Samen met onze incassopartners hebben we uitgebreide afspraken gemaakt om ook in dit proces problematische schulden tegen te gaan. Verschillende vragen kwamen daarbij op tafel. Wat is wenselijk in ons externe incassoproces? Welke klantengroep willen we beter beschermen en hoe herken je die? Welk onderdeel van het incassotraject is vanuit onze bedrijfsvisie onredelijk en wat spreken we daarover af? En hoe controleer je dat de afspraken worden nagekomen? Want als je vorderingen verkoopt of uit handen geeft, betekent het niet dat je er als opdrachtgever niets meer over te zeggen hebt. De afspraken legden we contractueel vast met onze partners.
De kant van de opdrachtgever
We merkten dat het nog niet zo eenvoudig is: hoe weet je welke afspraken je moet maken? Op incassogebied zijn wij immers geen specialist. Onze incassopartner specialiseert zich in analyse- en incassomethoden en kent de juridische handelingsruimte. Voor de opdrachtgever is het een stuk lastiger om uit te vinden wanneer bijvoorbeeld een bankbeslag wel of niet toegepast zou moeten worden. Na een traject van veel uitzoeken, rondvragen en overleg zijn we tot mooie afspraken gekomen. Bovendien kwamen we overeen dat de afspraken periodiek kunnen worden bijgesteld én gecontroleerd.
Samen maken we de wereld socialer
De eerste stappen zijn gezet, maar er kan nog meer gebeuren. We kunnen onze afspraken nog verbeteren en uitbreiden. Nieuwe inzichten, onder andere vanuit publieke discussies, leiden weer tot betere afspraken. En veel meer opdrachtgevers zouden afspraken kunnen maken met hun incassopartners. Samen maken we de wereld een stapje socialer. Heb je tips voor goede afspraken die we zouden moeten maken? Of spreek je ook sociale incassovoorwaarden af met je incassopartner of opdrachtgever? Samen zijn we klein genoeg om snel te schakelen en groot genoeg om verandering te brengen. Doe je mee?