Prepaid energiedienst moet afsluiting huishoudens voorkomen

13 januari 2018

Tientallen Rotterdamse en Arnhemse huishoudens testen de komende maanden een nieuwe, prepaid energiedienst die hoge kosten door afsluiting moet voorkomen. De dienst werkt als een prepaid telefoonabonnement; deelnemers kopen een tegoed aan energie en kunnen dit zelf opwaarderen. Afgesloten worden van energie drukt gezinnen vaak in een isolement en kost de energiesector bovendien veel geld. De proef in Rotterdam realiseren wij samen met netbeheerder Stedin en Alliander, de pilot in Arnhem wordt gerealiseerd door netbeheerder Liander, Nuon en Stichting Energiebank Nederland.

Deelnemende huishoudens kunnen via een web portal hun verbruik en actuele energiesaldo zien, vertaald naar het aantal dagen dat ze nog energie hebben. Dit wordt berekend op basis van hun gemiddelde verbruik per dag. Als hun energiesaldo te laag is ontvangen ze een bericht en kunnen ze via de portal snel opwaarderen. Is het tegoed op, dan is een klein bedrag overmaken voldoende om binnen een paar minuten weer stroom te hebben. Een schakelaar in de meterkast kan op afstand de stroomtoevoer in- en uitschakelen. Afsluiten op afstand gebeurt alleen als het saldo ontoereikend is. Voordat dat zover is, heeft de klant al een aantal sms’jes en e-mails ontvangen om op te waarderen en zo de tijdelijke stopzetting van energie te voorkomen.

Afsluitingen voorkomen

Armoede is in de Rotterdamse regio een groot probleem. Volgens cijfers van de Rotterdamse Rekenkamer zitten 27.000 huishoudens zo diep in de schulden, dat zij die niet meer kunnen aflossen. Het komt met regelmaat voor dat een huishouden door het herhaaldelijk niet betalen van de energierekening worden afgesloten van gas en elektriciteit. In Rotterdam wordt bijvoorbeeld dagelijks een huishouden afgesloten. Wij laten het liever niet zover komen. Afgesloten worden is een ingrijpende gebeurtenis, die de situatie van een gezin alleen maar verergert, mede omdat er extra kosten mee gepaard gaan.

Met de prepaid energiedienst willen we huishoudens meer bewust maken van hun energieverbruik en extra hulp bieden om afsluiting en nieuwe schulden te voorkomen. Zo behouden huishoudens met betalingsmoeilijkheden toegang tot energie.

Op basis van de pilots bepalen we met alle betrokken partijen of en hoe de prepaid energiedienst een vervolg krijgt.

Lees ook deze artikelen

Belang van biodiversiteit

18-11-2024

Dynamische tarieven MKB klanten

18-11-2024

Greenchoice en Isolatie.com

02-10-2024