Interview Coen de Ruiter over duurzaamheid

04 februari 2021

Met op 5 februari 2021 de 15e Warmetruiendag op de agenda interviewden we onze algemeen directeur Coen de Ruiter over het thema duurzaamheid. Waarom zijn lokale bronnen zo belangrijk voor Greenchoice? Aan welke vormen van energieverspilling ergert hij zich het meest en wat is zijn grootste energiezonde? Je leest het hier.

Al meer dan vijftien jaar leidt Coen bedrijven waar commercie en maatschappelijke relevantie elkaar versterken. Tot begin 2020 werkte hij als CEO en CFO bij financiële vergelijkingssite Independer. Daarvoor was hij werkzaam als algemeen directeur bij Fairtradekeurmerk Max Havelaar en Stichting Apenheul.

Van fairtrade koffie naar energie

“Ik ken Greenchoice al sinds 2008, ik maakte toen deel uit van de Raad van Advies.” In de Raad van Advies gaf hij met name marketingadvies aan de directie. “Toen al vond ik het leuk om te zien dat een commercieel bedrijf ideaal en commercie weet te combineren. Vorig jaar oriënteerde ik me op een nieuwe baan. Ik wilde heel graag in de energietransitie werken. Het klimaatprobleem is tenslotte het allergrootste probleem dat we moeten oplossen.”

Praktisch idealist

Coen noemt zichzelf ‘praktisch idealist’: “Ik ben niet de hele dag met duurzaamheid bezig, maar probeer wel zoveel mogelijk groen te doen. Ik woon in een oud huis uit 1900. Die hebben nog niet eens een spouwmuur. De isolatie is inmiddels geregeld, zodat binnenkort ook de warmtepomp geïnstalleerd kan worden. En als ik naar kantoor kom, ga ik altijd met de trein.” Naast de energietransitie stipt Coen de eiwittransitie aan: “Ook de overstap van vlees naar vega is enorm belangrijk. Door je vleesconsumptie te verminderen lever je misschien nog wel een grotere bijdrage aan de klimaatdoelen dan als je minder energie verbruikt.” Daar zit tegelijkertijd zijn zwakke plek: “Ik let op wat ik eet, maar het lukt het me niet om helemaal geen vlees te eten. Overdag eet ik geen vlees meer en in de avond zo’n twee a drie keer per week. Er zijn gelukkig goede alternatieven.”

Irritatiefactoren

Op de vraag aan welke vorm van energieverspilling hij zich het meest ergert, moet hij even nadenken. “Ik ben van nature heel positief en optimistisch en erger me niet zo snel ergens aan. Maar als ik er dan toch over denk: de grote datacenters die meer energie slurpen dan hele steden. Dat moet toch anders in te richten zijn?” Nadat hij even moest zoeken naar zijn ergernissen, blijkt hem meer dwars te zitten: “Natuurlijk op een heel andere schaal, maar mensen die het hele jaar door in T-shirtjes lopen in Nederland. Ook als het buiten vriest. Daarvoor moet je flink bijstoken. Niet nodig en je mist het gevoel van seizoenen. Iedereen heeft zijn eigen bijdrage te leveren aan het verbeteren van het klimaat. We moeten het met zijn allen doen.”

Duurzaamheid als lifeline

We praten verder over duurzaamheid. En wat dat betekent voor Greenchoice. Coen vertelt: “Het is onze lifeline. Greenchoice is ontstaan vanuit het belang van duurzaamheid en begonnen met groene stroom leveren in een wereld waarin dat niet gebruikelijk was. Al van het begin af aan is het doel geweest om mensen in staat te stellen zelf duurzame keuzes te maken. Dat begon met de keuze tussen groene en grijze stroom, maar nu helpen we ook energiecoöperaties en mensen die met zonnepanelen aan de slag willen. Zo heeft iedereen in de branche zijn eigen rol. Grote partijen kunnen grote projecten op zee financieren. Wij opereren op lokaal niveau, kunnen mensen bewust maken en handelingsperspectief bieden. Juist door dat bewustzijn ontstaat er een versnelling in de energietransitie.”

Toekomstbestendig

Naast de keuze voor groen roept Greenchoice mensen op om energie te besparen. Coen geeft toe: “Dat is natuurlijk een paradox. Want hoe kunnen we nou als bedrijf nog geld blijven verdienen als er niets meer afgenomen wordt? Maar dat legt een extra druk op ons om ook in de toekomst relevant te blijven. Wij moeten echt gaan nadenken waar we in de toekomst ons geld mee willen verdienen, hoe we ons nuttig blijven maken voor onze klanten. Ook als mensen het zelf opwekken, blijft er behoefte aan energiediensten. Denk aan peer-to-peer waar betaling tegenover staat, of bijvoorbeeld een betaalde rol bij het helpen van mensen met isolatie en warmtepompen. Misschien wordt dat in de toekomst een onderdeel van ons verdienmodel in plaats van dat we het erbij doen. Hoe dan ook zie ik Greenchoice over 10 jaar nog steeds helpen bij het maken van groene keuzes. Wij zijn dan het platform waar alles bij elkaar komt. Waar we duurzame en bewuste mensen een podium geven, om ook anderen te helpen groene keuzes te maken.”

Warme trui

Even terug naar het nu. Warmetruiendag staat voor de deur. Dan staan we stil bij de klimaatdoelen. In 2015 hebben 195 landen in Parijs een klimaatakkoord bereikt. Er is afgesproken de opwarming van de aarde met ruim 2 graden te beperken in 2050. Denkt Coen dat we dat gaan halen? “Het is spannend. Per dag zie je dat het warmer wordt op de polen. Het weer wordt extremer. Het besef dringt wel door dus het kan hard gaan. Grote bedrijven als Shell hebben nu ook een groene agenda. En nee, dat zie ik niet als marketing stunt. Die tijd is echt voorbij. Financiers investeren gewoonweg niet meer in bedrijven die niet écht groen doen. Ik blijf optimistisch naar de toekomst!”

In een T-shirtje zul je Coen zoals hij eerder al aangaf niet aantreffen. Dus ook zeker niet op deze Warmetruiendag. En de verwarming gaat zeker een graadje lager!

Lees ook deze artikelen

Belang van biodiversiteit

18-11-2024

Dynamische tarieven MKB klanten

18-11-2024

Greenchoice en Isolatie.com

02-10-2024