Elektrisch rijden is constant in ontwikkeling. Vrijwel alle automerken bieden nu een elektrische auto aan en er zijn legio aan laadpalen voor thuis beschikbaar. Elektrisch rijden zorgt ervoor dat je gereden kilometer geen uitstoot heeft, mits je hebt geladen met groene stroom, maar het belast het elektriciteitsnet wel flink. Het vermogen om een elektrische auto op te laden staat gelijk aan het laten draaien van 4-5 airco’s tegelijk. Om het net te helpen, zou bidirectioneel laden ideaal zijn. Hiervoor heb je dan een lader nodig die bidirectioneel kan laden.
Bidirectioneel laden betekent dat de auto in twee richtingen kan laden: opladen en ontladen. Je auto kan dan vanuit de accu stroom terugleveren aan de woning. Net als je zonnepanelen energie opwekken, gaat je auto ook een stroombron zijn voor de woning. In combinatie met dynamische tarieven [link naar artikel/product hierover] kan je door je auto te ontladen bijvoorbeeld in de winter de stroom hoog verkopen aan het net en kan je winst maken op het op- en ontladen van je auto.
Het grootste voordeel is dat je een grote accu ter beschikking hebt, die je kan gebruiken voor de woning, bijvoorbeeld wanneer er stroomuitval is. Daarnaast kan je de opgeslagen stroom ook gebruiken als de stroom van het net erg duur is, om kosten te besparen. Verder kan je de auto ook inzetten om bijvoorbeeld op dynamische tarieven te laden en ontladen om winst te maken.
Op de automarkt zijn er maar weinig auto’s die bidirectioneel kunnen laden; je hebt namelijk een speciale omvormer in je auto nodig. Buiten de juiste auto heb je ook nog eens de juiste laadpaal nodig en die zijn er ook niet veel. De enkele bidirectionele lader die al werkt, is enkele duizenden euro’s duurder dan een reguliere lader. Het grootste punt is verder dat bidirectioneel laden een flinke tol eist van je auto. De accu van de auto slijt namelijk een klein beetje iedere keer als deze opgeladen wordt. Als deze vervolgens ook nog eens voor ontladen gebruikt wordt, slijt de accu ruwweg dubbel zo snel.
Om dus profijt te hebben van bidirectioneel laden, moet je je auto vaak thuis hebben staan, de juiste auto hebben en de juiste lader. De auto en lader zijn een stuk duurder dan reguliere modellen en de accu van de auto slijt sneller. Onder de streep is het nog de vraag of bidirectioneel laden loont. De rekenmodellen zijn hiervoor helaas nog niet sluitend. Op dit moment biedt Greenchoice nog geen bidirectionele laadpaal voor thuis aan.
Ben je geïnteresseerd in een laadoplossing? Ontdek de mogelijkheden met Greenchoice's laadpalen.