Meterstanden

Zakelijke meterstanden doorgeven

Door de juiste meterstanden door te geven weet je zeker dat je nooit te veel betaalt voor je energie. Wij laten je weten wanneer het tijd is om je zakelijke meterstanden aan ons door te geven. Tot die tijd hoef je niks te doen. Op deze pagina lees je hoe je de meterstanden afleest van jouw gas- of stroommeter en vind je antwoorden op veelgestelde vragen.

Wacht tot je bericht krijgt

Je geeft je meterstanden eenvoudig door in Mijn Greenchoice Zakelijk. Maar let op: dat is alleen mogelijk als wij erom vragen. Eerder kunnen wij je meterstanden niet verwerken. Heb je nog geen bericht ontvangen? Dan hoef je geen actie te ondernemen.

Heb je wel bericht ontvangen? Geef dan je meterstanden door:

Zakelijke meterstanden stroom aflezen

De hoeveelheid stroom die je verbruikt wordt altijd uitgedrukt in kilowattuur (kWh). Dit zie je terug op je analoge (‘domme’) en digitale (‘slimme’) stroommeter. Een analoge meter heeft een schijf die draait wanneer je elektriciteit verbruikt. Bij een digitale stroommeter zie je een digitaal scherm dat je verbruik bijhoudt.

Hieronder lees je hoe je de meterstanden afleest bij een:

Analoge enkeltarief stroommeter

Een analoge enkeltarief stroommeter heeft één telwerk. Meestal zie je geen cijfers achter de komma. Zijn ze er wel? Dan hoef je deze niet aan ons door te geven.

Analoge dubbeltarief stroommeter

Een analoge dubbeltarief stroommeter heeft twee telwerken.  Sinds 1 juli 2021 geldt alleen het afgesproken enkeltarief voor je hele stroomverbruik. Is het tijd om je meterstanden door te geven? Geef dan de standen van beide telwerken aan ons door. Dus óók van het telwerk dat stilstaat. Cijfers achter de komma hoef je niet aan ons door te geven.

Digitale (slimme) stroommeter

Een digitale meter laat met één druk op de knop je energieverbruik zien. Je stroomverbruik en eventuele teruglevering van zonnepanelen worden vanzelf bijgehouden op verschillende telwerken. Je meterstanden worden automatisch aan ons doorgegeven als je hier toestemming voor hebt gegeven.

Zo herken je de meterstanden op een digitale stroommeter: 

  • Levering daltarief: geleverd laag / 1 / T1 / +t1 / 1.8.1
  • Levering normaaltarief: geleverd hoog / 2 / T2 / +t2 / 1.8.2
  • Teruglevering daltarief: teruggeleverd laag / 6 / T3 / -t1 / 2.8.1 / r1
  • Teruglevering normaaltarief: teruggeleverd hoog / 7 / T4 / -t2 / 2.8.2 / r2

Zakelijke meterstanden gas aflezen

De hoeveelheid gas die je verbruikt wordt uitgedrukt in kubieke meters (m³). Een gasmeter heeft altijd één telwerk. Je herkent een analoge gasmeter aan de vierkante grijze vorm met een draaischijf. Een digitale gasmeter ziet er met een digitaal scherm een stuk moderner uit.

Hieronder lees je hoe je de meterstanden afleest bij een:

Analoge gasmeter

Om je zakelijke gasverbruik te meten hebben we de cijfers in de zwarte vakjes nodig van je analoge gasmeter nodig. De cijfers in de rode vakjes hoef je niet aan ons door te geven.

Digitale gasmeter

Heb je een digitale gasmeter? Druk dan op de knop om je gasmeterstand te zien. Ook hier geldt dat je de cijfers achter de komma niet aan ons door hoeft te geven. Dit zijn de cijfers in het rode vakje. Heb je ons toestemming gegeven om je meterstand automatisch uit te lezen? Dan hoef je niks te doen: de slimme gasmeter geeft je meterstand vanzelf aan ons door.

Grootzakelijk verbruik doorgeven

Het doorgeven van je grootzakelijke energieverbruik gebeurt via het meetbedrijf en de netbeheerder. Het meetbedrijf leest de standen op afstand uit (telemetrie) en geeft deze cijfers door aan de netbeheerder. Je netbeheerder zorgt er weer voor dat wij het juiste verbruik doorkrijgen. Hier hoef je zelf dus niks voor te doen.

Twijfels over de meter

Twijfel je over de werking van je meter? Dan kun je deze laten ijken. Dit gebeurt met speciale ijkmeters. Deze sturen verschillende stromen door de meter en zien of er meetfouten zijn. Wil je jouw meter laten ijken? Neem dan contact op met je meetbedrijf. Weet je niet van wie je de meter huurt? Vraag het dan aan je netbeheerder. Deze registreert namelijk alle aansluitingen en zorgt voor het transport in zijn gebied.

Nieuw als grootzakelijke klant?

Als nieuwe grootzakelijke klant kies je eerst zelf je meetbedrijf. Alleen gecertificeerde meetbedrijven mogen je meterstanden registreren en eventuele reparaties uitvoeren. Op de website van TenneT, de beheerder van het landelijke hoogspanningsnet, vind je een lijst van meetbedrijven die aan de norm voldoen.

Veelgestelde vragen

Verbruik en Meterstanden
  • Energiemeter
  • Enkeltarief en Dubbeltarief
  • Verbruik
  • Netbeheer
Wat is een grootverbruikaansluiting?

Grootverbruikaansluitingen zijn stroom- en gasaansluitingen met een zeer hoge capaciteit. Voor stroom zijn dit alle aansluitingen groter dan 3x80 ampère grootverbruik. Voor gas zijn dit alle aansluitingen groter dan G25.

Aparte overeenkomst met netbeheerder en meetbedrijf
Bij grootverbruikaansluitingen dien je zelf een overeenkomst af te sluiten met de netbeheerder voor de netbeheerkosten en met het meetbedrijf voor het meten van het grootverbruik.

Maandnota
Bij grootverbruik ontvang je maandnota’s en geen jaarnota. Op de maandnota's staan niet de meterstanden maar het verbruik, dat wij via de netbeheerder van het meetbedrijf ontvangen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe kan ik een nieuwe aansluiting laten plaatsen?

Via www.mijnaansluiting.nl kan je een nieuwe aansluiting laten plaatsen via uw netnetbeheerder.

Jouw netbeheerder maakt voor de nieuwe aansluiting een EAN-code aan. Deze EAN-code meld je vervolgens bij ons aan, zodat de netbeheerder weet dat de stroom of het gas door Greenchoice Zakelijk geleverd gaat worden. Daarna kun je met jouw netbeheerder een afspraak inplannen om een meter te laten plaatsen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe kan ik een bestaande aansluiting laten verwijderen?

Via www.mijnaansluiting.nl kun je een stroom- of gasmeter laten verwijderen of verzegelen door jouw netbeheerder.

Vergeet niet om jouw leveringscontract voor de betreffende aansluiting bij ons op te zeggen. Nadat alles is afgerond ontvang je een eindnota met de kosten (verbruikskosten, vaste leveringskosten en netbeheerkosten) tot aan de afsluiting. De kosten voor het verwijderen van de aansluiting betaal je aan de netbeheerder.


Heeft dit antwoord geholpen?
Bij wie moet ik zijn als ik problemen heb met een meter?

Bij jouw netbeheerder of de klantenservice van Greenchoice Zakelijk.

Netbeheerder

  • Gas-of stroomstoring: Bel het Nationaal storingsnummer 0800-9009 of kijk op Gas- en stroomstoringen voor actuele meldingen;
  • Display stroom en/of gasmeter werkt niet;
  • Meterstanden op de meter staan stil;
  • Opvragen ijking omdat je de stroom en/of gasmeter niet vertrouwd (let op: hier kunnen kosten aan verbonden worden).

Klantenservice Greenchoice Zakelijk

  • Overige problemen, zoals de slimme meterstanden worden niet of nauwelijks uitgelezen maar de meter zelf werkt wel.

Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een slimme meter?

Een slimme meter leest de meterstandenop afstand uit. Zo hoef je niet meer handmatig jouw meterstanden door te geven.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wanneer krijg ik een slimme meter?

Alle bedrijven in Nederland met een kleinverbruikaansluiting (3x25 ampère tot en met 3x80 ampère) kunnen een slimme meter aanvragen bij de netbeheerder. Hier zijn mogelijk kosten aan verbonden. Hoe hoog deze kosten zijn, is afhankelijk van jouw netbeheerder.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan ik een slimme meter weigeren?

Ja, je kan het plaatsen van een slimme meter weigeren, behalve als jouw oude meter het niet meer doet. Dan kun je de meter niet weigeren. Wel kun je het uitlezen ervan door de netbeheerder laten blokkeren.


Heeft dit antwoord geholpen?
Moet ik iets doen als ik een nieuwe meter krijg of heb gekregen?

Nee, je hoeft niets te doen. Jouw netbeheerder geeft de meterstanden van de oude en nieuwe meters aan ons door. Op het moment dat de jaarnota wordt opgesteld, staan zowel de meterstanden van de oude als nieuwe meter op de nota.

We hebben twee tips:

  • Neem vlak voor de meterwissel een foto van de meterstanden, het meternummer en dagtekening;
  • Vraag na de meterwissel de meterwisselbon met de gegevens van de oude en nieuwe meter op bij de monteur.

Zo heb je altijd een bewijs van de laatste meterstanden op de oude meter.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan ik het uitlezen van de slimme meter uitschakelen?

Ja, je kan het uitlezen van de slimme meter uitschakelen als je liever zelf de standen doorgeeft. Neem hiervoor contact op met jouw netbeheerder.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe vaak wordt mijn slimme meter uitgelezen?

Standaard wordt jouw slimme meter één keer in de maand uitgelezen en met het opstellen van de jaar- of eindnota.

Uitleesfrequentie wijzigen
Je kunt er ook voor kiezen om jouw slimme meter dagelijks of alleen met het opstellen van de jaar- of eindnota uit te lezen.
Via Mijn Greenchoice Zakelijk kun je onder 'Verbruik' de uitleesfrequentie zelf instellen op per maand/dag/kwartier of alleen voor de jaarnota.

Uitschakelen
Wil je het uitlezen volledig uitschakelen? Neem hiervoor contact op met jouw netbeheerder.


Heeft dit antwoord geholpen?
Is een slimme meter wel veilig?

Hacken

Het slimmemetersysteem is uitgebreid getest en beveiligd tegen inbraakpogingen (hacken). Alle meterstanden worden zo goed mogelijk beveiligd door de netbeheerders en energieleveranciers. Zij hebben uitgebreide maatregelen genomen om de energienetten en het dataverkeer met de nieuwste technologie te beveiligen. Bovendien voldoen alle slimme meters aan de wettelijke veiligheidseisen.

Privacy

De privacy is beschermd door diverse wet- en regelgeving. Wil je weten wat je van ons kan verwachten met betrekking tot privacy en de slimme meter, dan kun je de Gedragscode Slimme Meter nalezen. Hierin staat hoe wij en andere partijen (die zijn aangesloten bij Energie Nederland) om moeten gaan met persoonsgegevens die we verkrijgen door op afstand een slimme meter uit te lezen.

Straling

Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de effecten van de straling van de slimme meter. Daaruit blijkt dat de straling die deze meter produceert beperkt is, omdat de meter incidenteel wordt uitgelezen en er alleen straling is tijdens een uitlezing. Uit de onderzoeken blijkt dat deze straling geen grenzen overschrijdt.

Uiteraard bepaalt ieder voor zich wat wel of niet acceptabel is op deze gebieden, dus we respecteren jouw persoonlijke keuze hierin.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is het verschil tussen enkeltarief en dubbeltarief?

Bij het enkeltarief is er één tarief die voor de hele dag geldt. Het dubbeltarief bestaat uit twee tarieven: het normaaltarief en het daltarief. Het normaaltarief geldt van ‘s ochtends tot ‘s avonds en het daltarief geldt ‘s nachts en in de weekenden.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wanneer geldt het normaal- en daltarief?

Het normaaltarief geldt op weekdagen tussen 7.00 en 23.00 uur. Het daltarief geldt ’s nachts tussen 23.00 en 7.00 uur, in het weekend en op officiële feestdagen (in Noord-Brabant en Limburg tussen 21:00 en 07:00).


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is voordeliger: Enkel- of dubbeltarief?

Als vuistregel houden wij aan: als je minimaal 55% van het stroomverbruik afneemt tijdens het daltarief (’s nachts, in het weekend en op officiële feestdagen) is dubbeltarief rendabel. In andere gevallen is enkeltarief voordeliger, omdat je anders meer verbruik afrekent tegen het hogere normaaltarief.

Als je een analoge meter heb, kun je alleen gebruik maken van enkeltarief. Jouw verbruik wordt met een analoge meter namelijk alleen geregistreerd op het normaaltelwerk sinds de uitfasering van het TF-signaal door de netbeheerders.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is voordeliger als ik zonnepanelen heb: Enkel- of dubbeltarief?

Het dubbeltarief is in de meeste gevallen voordeliger. Dat werkt als volgt:

Overdag schijnt de zon en wekken jouw zonnepanelen de meeste energie op. Vijf dagen per week krijg je hiervoor een vergoeding tegen het normaaltarief en slechts twee dagen, namelijk in het weekend, krijg je een vergoeding tegen het daltarief.

Bovendien kun je overdag gelijk gebruik maken van de energie die jouw panelen opwekken en neemt het verbruik op het normaaltarief af.

Het grootste deel van jouw stroomafname vindt dus plaats op het daltarief. Kortom: met een dubbeltarief krijg je een hogere vergoeding voor jouw teruglevering en betaal je minder voor jouw afname.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan ik wisselen van enkel- naar dubbeltarief of andersom?

Ja, als je een slimme meter hebt met twee telwerken kun je het tarief kosteloos omzetten. Neem hiervoor contact op met de klantenservice. Wij zetten het tarief met terugwerkende kracht in, vanaf de startdatum van levering of de huidige notaperiode. Vergeet niet om allebei de standen door te geven als we standen opvragen voor de jaarnota.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is mijn verbruik?

Jouw verbruik is het aantal kilowattuur stroom en kubieke meter gas dat je in een bepaalde periode hebt afgenomen van het energienet. Het verbruik wordt gemeten op basis van twee meterstanden op verschillende data. Het verschil tussen die meterstanden is jouw verbruik in die periode. Een meterstand op zich zegt dus niets over jouw verbruik.

Heb je een grootverbruikaansluiting?
Dan zie je op de maandnota geen meterstanden, maar het verbruik over de betreffende periode. De meterstanden kan je opvragen bij de netbeheerder of het meetbedrijf.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe wordt mijn gasverbruik berekend?

Aardgas is een natuurproduct dat in werkelijkheid uit een mengsel van meerdere gassen bestaat. Daarom wordt er rekening gehouden met wisselende omstandigheden. Al deze omstandigheden bij elkaar noemen we op de jaarnota de ‘gascorrectiefactor’. Het gecorrigeerde verbruik dat wij met jou afrekenen kun je als volgt narekenen: (eindstand-beginstand) x gascorrectiefactor.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe is de gascorrectiefactor opgebouwd?

De gascorrectiefactor bestaat uit drie onderdelen.

Calorische correctiefactor

Elke kubieke meter gas die wordt afgeleverd is anders van samenstelling. Hierdoor geeft een kubieke meter gas meer of minder energie. Jouw netbeheerder meet op regionale punten waaruit dit mengsel van gassen bestaat. Ten opzichte van de Groningse standaard wordt jouw gas dan gecorrigeerd door middel van een calorische correctiefactor.

Temperatuurcorrectie

In Nederland gaan wij ervan uit dat de temperatuur van de meter gemiddeld 15 graden is. Dit is ook zo gemeten en afgesproken tussen netbeheerders en de ACM. Gas zet uit bij een hogere temperatuur en daarom wordt dit gecompenseerd. De Groningse standaard gaat namelijk uit van 7 graden. Bij sommige meters corrigeert de meter dit al zelf. Op de jaarnota staat dan factor 1 vermeld.

Telwerkfactor

Als de meter zich op meer dan 50 meter boven de zeespiegel bevindt (op de begane grond) kan er ook sprake zijn van een telwerkfactor. Hoe hoger de meter staat, hoe lager de luchtdruk. Dan zet aardgas relatief meer uit waardoor er meer gemeten wordt. Om dit te compenseren wordt een factor toegepast. Wat deze factor is wordt bepaald door de netbeheerder. Is dit niet van toepassing dan vind je een factor 1 op jouw jaarnota.

Let op: de temperatuurcorrectie en telwerkfactor worden in verband met een wetswijziging pas met ingang van 2015 toegepast. Loopt jouw factuur over eerdere jaren? Dan vind je een gewogen gemiddelde factor.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wanneer en hoe geef ik mijn meterstanden door?

Als we de meterstanden van je nodig hebben voor de jaarnota of als begin- of eindstanden, dan sturen we je per e-mail of post een verzoek voor het indienen van jouw meterstanden.

De meterstanden kan je doorgeven via Mijn Greenchoice Zakelijk of neem contact op met de klantenservice.

Heb je een slimme meter? Dan worden de meterstanden automatisch uitgelezen.

Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan hoef je geen meterstanden door te geven. Wij krijgen de verbruiken door van jouw meetbedrijf via de netbeheerder.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat doet een netbeheerder?

Een netbeheerder zorgt dat er in een bepaald regio een netwerk (kabels en leidingen) ligt, waardoor stroom en/of gas veilig en continu kan worden getransporteerd.

De netbeheerder is verantwoordelijk voor de stroom- en/of gasmeters, het aanvragen van en het wijzigen van de stroom- en/of gasaansluitingen, storingen aan de stroom- en/of gasmeter en de aansluit- en transportovereenkomst.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe bereik ik mijn netbeheerder bij een stroomstoring?

Bel het gratis Nationaal Storingsnummer (0800-9009) om de stroomstoring te melden.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wie is mijn netbeheerder?

Dit vind je op de nota's van Greenchoice onder de btw-specificaties of via het EAN-codeboek.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een EAN-code?

De EAN-code (European Article Number) is een unieke, 18-cijferige code die is gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting. Je kunt jouw EAN-codes terugvinden in het EAN-codeboek.


Heeft dit antwoord geholpen?

Ik wil iets weten

Op zoek naar meer informatie? Kies het onderwerp waar je meer over wilt weten.