Meterstanden

Zakelijke meterstanden doorgeven

Door de juiste meterstanden door te geven weet je zeker dat je nooit te veel betaalt voor je energie. Wij laten je weten wanneer het tijd is om je zakelijke meterstanden aan ons door te geven. Tot die tijd hoef je niks te doen. Op deze pagina lees je hoe je de meterstanden afleest van jouw gas- of stroommeter en vind je antwoorden op veelgestelde vragen.

Wacht tot je bericht krijgt

Je geeft je meterstanden eenvoudig door in Mijn Greenchoice Zakelijk. Maar let op: dat is alleen mogelijk als wij erom vragen. Eerder kunnen wij je meterstanden niet verwerken. Heb je nog geen bericht ontvangen? Dan hoef je geen actie te ondernemen.

Heb je wel bericht ontvangen? Geef dan je meterstanden door:

Zakelijke meterstanden stroom aflezen

De hoeveelheid stroom die je verbruikt wordt altijd uitgedrukt in kilowattuur (kWh). Dit zie je terug op je analoge (‘domme’) en digitale (‘slimme’) stroommeter. Een analoge meter heeft een schijf die draait wanneer je elektriciteit verbruikt. Bij een digitale stroommeter zie je een digitaal scherm dat je verbruik bijhoudt.

Hieronder lees je hoe je de meterstanden afleest bij een:

Analoge enkeltarief stroommeter

Een analoge enkeltarief stroommeter heeft één telwerk. Meestal zie je geen cijfers achter de komma. Zijn ze er wel? Dan hoef je deze niet aan ons door te geven.

Analoge dubbeltarief stroommeter

Een analoge dubbeltarief stroommeter heeft twee telwerken.  Sinds 1 juli 2021 geldt alleen het afgesproken enkeltarief voor je hele stroomverbruik. Is het tijd om je meterstanden door te geven? Geef dan de standen van beide telwerken aan ons door. Dus óók van het telwerk dat stilstaat. Cijfers achter de komma hoef je niet aan ons door te geven.

Digitale (slimme) stroommeter

Een digitale meter laat met één druk op de knop je energieverbruik zien. Je stroomverbruik en eventuele teruglevering van zonnepanelen worden vanzelf bijgehouden op verschillende telwerken. Je meterstanden worden automatisch aan ons doorgegeven als je hier toestemming voor hebt gegeven.

Zo herken je de meterstanden op een digitale stroommeter: 

  • Levering daltarief: geleverd laag / 1 / T1 / +t1 / 1.8.1
  • Levering normaaltarief: geleverd hoog / 2 / T2 / +t2 / 1.8.2
  • Teruglevering daltarief: teruggeleverd laag / 6 / T3 / -t1 / 2.8.1 / r1
  • Teruglevering normaaltarief: teruggeleverd hoog / 7 / T4 / -t2 / 2.8.2 / r2

Zakelijke meterstanden gas aflezen

De hoeveelheid gas die je verbruikt wordt uitgedrukt in kubieke meters (m³). Een gasmeter heeft altijd één telwerk. Je herkent een analoge gasmeter aan de vierkante grijze vorm met een draaischijf. Een digitale gasmeter ziet er met een digitaal scherm een stuk moderner uit.

Hieronder lees je hoe je de meterstanden afleest bij een:

Analoge gasmeter

Om je zakelijke gasverbruik te meten hebben we de cijfers in de zwarte vakjes nodig van je analoge gasmeter nodig. De cijfers in de rode vakjes hoef je niet aan ons door te geven.

Digitale gasmeter

Heb je een digitale gasmeter? Druk dan op de knop om je gasmeterstand te zien. Ook hier geldt dat je de cijfers achter de komma niet aan ons door hoeft te geven. Dit zijn de cijfers in het rode vakje. Heb je ons toestemming gegeven om je meterstand automatisch uit te lezen? Dan hoef je niks te doen: de slimme gasmeter geeft je meterstand vanzelf aan ons door.

Grootzakelijk verbruik doorgeven

Het doorgeven van je grootzakelijke energieverbruik gebeurt via het meetbedrijf en de netbeheerder. Het meetbedrijf leest de standen op afstand uit (telemetrie) en geeft deze cijfers door aan de netbeheerder. Je netbeheerder zorgt er weer voor dat wij het juiste verbruik doorkrijgen. Hier hoef je zelf dus niks voor te doen.

Twijfels over de meter

Twijfel je over de werking van je meter? Dan kun je deze laten ijken. Dit gebeurt met speciale ijkmeters. Deze sturen verschillende stromen door de meter en zien of er meetfouten zijn. Wil je jouw meter laten ijken? Neem dan contact op met je meetbedrijf. Weet je niet van wie je de meter huurt? Vraag het dan aan je netbeheerder. Deze registreert namelijk alle aansluitingen en zorgt voor het transport in zijn gebied.

Nieuw als grootzakelijke klant?

Als nieuwe grootzakelijke klant kies je eerst zelf je meetbedrijf. Alleen gecertificeerde meetbedrijven mogen je meterstanden registreren en eventuele reparaties uitvoeren. Op de website van TenneT, de beheerder van het landelijke hoogspanningsnet, vind je een lijst van meetbedrijven die aan de norm voldoen.

Veelgestelde vragen

Hoe is het energietarief opgebouwd?

Het energietarief die je betaalt per eenheid energie is opgebouwd uit het leveringstarief, de overheidsheffingen en de btw. Naast het energietarief betaal je ook vaste kosten per dag aan de energieleverancier en/of netbeheerskosten aan de netbeheerder.
All-in-tarief: Over de bovenstaande posten wordt normaal gesproken 21% btw geheven, waardoor het all-in-tarief als volgt is: All-in-tarief per eenheid energie = (leveringstarief + energiebelasting + opslag duurzame energie) + 21% btw.
Het leveringstarief: Het leveringstarief is de prijs die Greenchoice Zakelijk als leverancier per eenheid energie aan je vraagt. Deze prijs bepalen wij dus zelf.
Overheidsheffingen: energiebelasting (EB). Met deze overheidsheffingen worden investeringen gedaan in de Nederlandse energiehuishouding en in duurzame producten. Op de overheidsheffingen heeft Greenchoice Zakelijk geen invloed en wij rekenen deze heffingen één op één door.
De overheid stelt de overheidsheffingen elk jaar opnieuw vast. Het kan ook voorkomen dat de overheid de btw voor energie aanpast. Het maakt hierbij niet uit of je een vast of variabel contract hebt. Het kan dus voorkomen dat de all-in-tarieven (de tarieven inclusief alle overheidsheffingen en btw) tijdens de looptijd van jouw contract veranderen.
Bekijk onze pagina over overheidsheffingen om meer te lezen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe wijzig ik mijn termijnbedrag?

Via Mijn Greenchoice Zakelijk kun je het maandelijks termijnbedrag naar boven of naar beneden bijstellen met maximaal 10%. Dat kan verstandig zijn als je nu al weet dat je het komend jaar meer of minder gaat verbruiken.


Heeft dit antwoord geholpen?
Krijg ik een boete als ik opzeg bij Greenchoice Zakelijk?

Als je een leveringsovereenkomst aangaat met Greenchoice Zakelijk dan kopen wij voor de overeengekomen looptijd energie voor je in. Beëindig je het contract binnen deze looptijd, dan spreken we van contractbreuk en hebben we mogelijk inkoopverlies. Hiervoor mogen wij wettelijk gezien een opzegvergoeding in rekening brengen.
De hoogte van de opzegboete die wij in rekening brengen is onder andere afhankelijk van de zwaarte van de aansluiting, de overeengekomen prijzen en het verbruik.


Heeft dit antwoord geholpen?
Moet ik ook betalen bij leegstand?

Staat een pand tijdelijk leeg? Dan kun je een leegstandstarief aanvragen bij Greenchoice Zakelijk. We berekenen dan het termijnbedrag opnieuw voor je uit, zodat je alleen maar betaalt voor de vaste leveringskosten en een aangepast verbruik voor een bepaalde periode. Neem hiervoor na de ingangsdatum van de levering contact met ons op.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waar kan ik mijn oude en nieuwe variabele tarieven terugvinden?

Je huidige tarieven kan je altijd terugvinden in Mijn Greenchoice Zakelijk. Op de dag dat het variabel tarief wijzigt wordt het oude tarief vervangen door het nieuwe tarief. De oude tarieven kan je terugvinden in de jaarnota, maandnota of eindnota.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waar kan ik mijn tarieven vinden?

In Mijn Greenchoice Zakelijk kun je jouw huidige tarieven vinden. Ook staan de energietarieven in de jaarnota, maandnota (bij grootverbruikaansluitingen) of eindnota.
Zoek je oudere tarieven en staan deze niet in Mijn Greenchoice Zakelijk? Kijk dan in de voorgaande (oude) omgeving.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wanneer start Greenchoice Zakelijk met leveren na een overstap?

Greenchoice Zakelijk start met leveren op de gewenste ingangsdatum die in de toekomst ligt. We kunnen de ingangsdatum niet met terugwerkende kracht in laten gaan.
Heb je nog een vast contract met een bepaalde einddatum? Controleer dan goed vanaf welk moment je kan overstappen. Zo voorkom je een eventuele boete van jouw huidige leverancier.
Grootverbruikaansluiting
Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan moet de gewenste ingangsdatum bij Greenchoice Zakelijk minimaal vijf werkdagen in de toekomst liggen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een meetbedrijf?

Als grootverbruiker ben je verplicht om zelf een meetbedrijf in te schakelen. Zij meten het daadwerkelijke verbruik van jouw bedrijf, beheren deze data en versturen dit naar je energieleverancier. De energieleverancier maakt hiermee vervolgens de juiste facturen op.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is het verschil tussen een klein- en grootverbruikaansluiting?

Kleinverbruik en grootverbruik volgens de Electriciteitswet
Grootverbruikaansluitingen zijn stroom- en gasaansluitingen met een zeer hoge capaciteit. Voor stroom zijn dit alle aansluitingen groter dan 3x80 ampère grootverbruik. Voor gas zijn dit alle aansluitingen groter dan G25.
Kleinverbruiksaansluitingen zijn aansluitingen met kleinere capaciteit. Voor stroom is de elektriciteitsaansluiting maximaal 3x80 ampère (tot maximaal 100.000 kWh). Voor gas is bij kleinverbruik de aansluiting maximaal G25 (met een doorlaatwaarde van 40 m3 per uur).
Kleinzakelijk en grootzakelijk bij Greenchoice
Binnen Greenchoice hanteren we het volgende onderscheid: Tot aan het verbruik van 135.000 kWh en 35.000 m3 ben je bij Greenchoice een kleinzakelijke klant. Val je hierboven dan ben je een grootzakelijke klant. Heb je meer dan 15 aansluitingen per klantnummer? Dan ben je bij Greenchoice ook een grootzakelijke klant, ongeacht het verbruik.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat zijn netbeheerskosten?

De netbeheerkosten zijn de kosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk, het transport van de energie en de meterhuur. (Lees er meer over op onze pagina over netbeheerders). De netbeheerkosten voor kleinverbruikaansluitingen verrekent Greenchoice Zakelijk op jouw (jaar)nota’s. Zo heb je alle kosten voor jouw energieverbruik overzichtelijk bij elkaar.
Bij grootverbruikaansluitingen worden de netbeheerkosten wél rechtstreeks door de netbeheerder bij jou gefactureerd.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat zijn vaste leveringskosten?

De vaste leveringskosten (ook wel vastrecht genoemd) zijn de servicekosten die je per dag betaalt aan een energieleverancier. Dit wordt los van het verbruik berekend. Je kunt de huidige vaste leveringskosten vinden op Mijn Greenchoice Zakelijk. Op de jaarnota, maandnota (voor grootverbruikaansluitingen) of eindnota kun je ook de vaste leveringskosten vinden.


Heeft dit antwoord geholpen?

Ik wil iets weten

Op zoek naar meer informatie? Kies het onderwerp waar je meer over wilt weten.