Verhuizen? Zo geregeld bij Greenchoice

Als je gaat verhuizen moet je al aan veel dingen denken, dus hebben we het zo makkelijk mogelijk gemaakt om je verhuizing te regelen. Of je nu je verhuizing wilt doorgeven, je energiecontract wilt opzeggen of nieuwe klant wilt worden. Hoe je dit aanpakt voor jouw situatie, lees je op deze pagina.

Direct naar:

Ik ben klant en ga verhuizen

Een energiecontract is aan een contractant verbonden. Je energiecontract verhuist dus gewoon met je mee. Het is wel belangrijk dat je het nieuwe adres op tijd aan ons doorgeeft. Je kunt je verhuizing al zes maanden van tevoren aan ons doorgeven via Mijn Greenchoice.

Nu kan het zo zijn dat je pas later weet wanneer je de sleutel krijgt. Geen probleem, zolang dat minimaal twee dagen voor de sleuteloverdracht bij ons bekend is, verhuist Greenchoice jouw contract mee. Geef je verhuizing zo snel mogelijk aan ons door, dan regelen wij alles en hoef je er zelf niet meer aan te denken.

Geef je de verhuizing later dan 2 dagen voor de sleuteloverdracht bij ons door? Dan kunnen wij je per direct aanmelden op je nieuwe adres. Helemaal vergeten je nieuwe adres aan te melden? Dan zal de netbeheerder contact opnemen per brief waarin je wordt gevraagd om dit zo snel mogelijk te regelen.

Ik wil klant worden op mijn nieuwe adres

Ben je nog geen klant van Greenchoice en wil je wel graag energie van ons op jouw nieuwe adres? Je kan bij ons uit verschillende pakketten kiezen! Als je nieuw bent bij Greenchoice geef je zelf je opzegging door aan je vorige leverancier, per de datum dat je de sleutel inlevert van het oude adres. Check daarbij wel in de voorwaarden of je geen opzegvergoeding riskeert. Meld je vervolgens aan bij Greenchoice met als startdatum het moment dat je de sleutel van je nieuwe woning ontvangt.  

Als je een nieuwe klant wordt bij Greenchoice voor een energiecontract op je nieuwe adres, zeggen wij niet je contract van een andere energieleverancier op het oude adres op. Dit moet je dus nog zelf doen. Vergeet niet de juiste meterstanden van sleuteloverdracht te noteren.

Mijn energiecontract kan niet mee naar mijn nieuwe adres

In sommige situaties kan je ons energiecontract niet meenemen. Bijvoorbeeld wanneer je gaat verhuizen naar het buitenland, je in gaat wonen bij familie, gaat samenwonen of omdat je zelf geen leverancier kunt kiezen op je nieuwe adres. Dit is ook het geval wanneer je bijvoorbeeld in een zorgcentrum gaat wonen of als je inclusief gas, water en licht gaat huren. In deze situaties geef je via Mijn Greenchoice de opzegdatum en opzegreden door zodat wij je contract kunnen stoppen. Heb je een vast contract en wil je het contract opzeggen voor de einddatum? Dan moet je misschien een opzegvergoeding betalen. Je leest daar meer over op onze informatiepagina.

Tijdelijk op twee adressen energie afnemen

Het komt vaak voor dat er een periode van overlap is bij een verhuizing. Je kunt bij het doorgeven van je verhuizing via Mijn Greenchoice  de einddatum van je huidige woning en de begindatum van je nieuwe woning apart invoeren. Weet je de einddatum nog niet? Bijvoorbeeld omdat je al een nieuwe woning hebt, maar je oude woning nog te koop staat? Het is mogelijk een tweede adres aan te melden met behoud van je klantnummer. De klantenservice maakt dit graag voor je in orde. Neem hiervoor contact met ons op.

Verandert mijn termijnbedrag bij verhuizen?

Voor je nieuwe huis berekenen we een nieuw maandelijks termijnbedrag. We kijken daarbij niet naar het termijnbedrag op je oude adres. Elk huis is namelijk anders. In het begin wordt het termijnbedrag van je nieuwe adres daarom op het energieverbruik uit het verleden gebaseerd. Vind je het voorgestelde termijn bedrag te hoog of te laag? Je kan het termijnbedrag nog voor de eerste betaling wijzigen via Mijn Greenchoice.

Moet ik meterstanden doorgeven als ik verhuis?

Als je verhuist maken we een eindnota voor jouw energieverbruik op je oude adres. Daar hebben we de meterstanden voor nodig. Veel huizen hebben tegenwoordig een slimme meter. Dan hoef je ons de meterstanden niet handmatig door te geven, handig toch? We lezen de meterstanden automatisch uit op de ingangsdatum voor je nieuwe adres, en op de einddatum voor je oude adres. Lukt het uitlezen niet? Dan krijg je van ons automatisch per e-mail een verzoek om zelf de meterstanden door te geven via Mijn Greenchoice.

Verhuizing naar woning zonder gasaansluiting

Ga je verhuizen naar een adres waar alleen stroom aanwezig is? Lekker duurzaam bezig! Wanneer je jouw verhuizing doorgeeft, geef je aan dat alleen stroom nodig is op je nieuwe adres. Je gascontract wordt kosteloos opgezegd als je klant van ons blijft. Is jouw woning nog niet aardgasvrij, maar wil je dit graag? Wij zetten de belangrijke punten voor jou op een rij!

Verhuizen en zonnepanelen

Ga je verhuizen naar een woning met zonnepanelen op het dak? Dan hoef je hier niets voor te doen! Bestaande zonnepanelen zijn aangemeld bij de netbeheerder. Bij aanmelding van je nieuwe adres krijgen wij automatisch door dat er teruglevering is op dit adres. Zaken als de salderingsregeling en terugleverkosten op je jaar- of eindnota worden dus automatisch geregeld.  

Heb je zonnepanelen en ga je verhuizen naar een woning zonder zonnepanelen? Dan zullen wij de teruglevering tot de verhuisdatum meenemen op je eindnota. Op je nieuwe adres is er dan geen sprake meer van teruglevering.

Kan ik een tijdelijk energiecontract kiezen?

Het kan voorkomen dat je niet weet hoe lang je op een bepaald adres gaat wonen, of dat je eigenaar bent van een woning die tijdelijk leegstaat. In dit geval heb je een tijdelijk energiecontract nodig. Als er geen lopend energiecontract is, stopt de netbeheerder de aansluiting wat onnodig extra (hoge) kosten met zich meebrengt. Bij Greenchoice kies je dan het beste voor een variabel contract, omdat deze maandelijks opzegbaar is met een opzegtermijn van 30 dagen, zonder opzegvergoeding.

Veelgestelde vragen

Kan Greenchoice tijdelijk twee adressen leveren?

Dat kan! Het komt vaak voor dat er een periode met overlap is bij een verhuizing. Je kunt bij het doorgeven van je verhuizing via Mijn Greenchoice de einddatum van je huidige woning en de begindatum van je nieuwe woning apart invoeren.
Weet je de einddatum nog niet? Bijvoorbeeld omdat je al een nieuwe woning hebt, maar je oude woning nog te koop staat? Het is mogelijk een tweede adres aan te melden met behoud van je klantnummer. De klantenservice maakt dit graag voor je in orde. Neem hiervoor contact met ons op.
Lees meer over verhuizen en je energiecontract.

Hoe kan ik een leegstandstarief aanvragen?

Staat je huis (tijdelijk) leeg? In leegstaande huizen is meestal geen of weinig verbruik. Wel moet de eigenaar of beheerder een lopend energiecontract hebben voor de betaling van de vaste kosten.
Als er geen lopend energiecontract is, stopt de netbeheerder de aansluiting wat onnodig extra (hoge) kosten met zich meebrengt. Daarom hanteren wij voor leegstaande huizen een minimaal termijnbedrag. Ben je nog geen klant? Regel je aanmelding gemakkelijk via onze website.
Ben je al klant op het adres waarvoor je een leegstand termijnbedrag wil? Neem dan contact met ons op.

Kan ik het energiecontract van de vorige bewoners overnemen?

Je kunt een energiecontract niet zomaar overnemen van de vorige bewoners of iemand die verhuist. Dat komt omdat een energiecontract aan een persoon is verbonden. De oude bewoner moet zichzelf eerst afmelden. Jij kunt je aanmelden en de dag dat je de sleutel ontvangt doorgeven als de startdatum.

Kan ik mijn energiecontract opzeggen bij verhuizing?

Wanneer je je energiecontract niet wilt, of kan, meenemen naar je nieuwe woning dan is het mogelijk om deze op te zeggen. Let hier wel op het type contract dat je hebt en de einddatum. Heb je een variabel contract? Dan is deze per direct en kosteloos opzegbaar. Heb je een vast contract en wil je deze voor de einddatum beëindigen? Dan kan het zo zijn dat je opzegvergoeding moet betalen. Of dit zo is, is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie.

Welk termijnbedrag ga ik betalen op mijn nieuwe adres?

In het begin wordt het termijnbedrag van je nieuwe adres gebaseerd op het energieverbruik van de vorige bewoner(s). Als je dit wil, kun je het termijnbedrag nog voor de eerste betaling wijzigen via Mijn Greenchoice.
Verhuis je naar een nieuwbouwwoning? Dan wordt je termijnbedrag gebaseerd op een geschat jaarverbruik. Dit geschatte jaarverbruik ontvangen we van je netbeheerder.