Stroomuitval komt gelukkig niet vaak voor, maar het is vervelend als het wel gebeurt. Door klimaatverandering hebben we vaker te maken met extreem weer, en een blikseminslag kan al zorgen voor stroomuitval. Ook kan er een storing zijn in het regionale elektriciteitsnetwerk of kortsluiting door een defect elektrisch apparaat. Om ervoor te zorgen dat jij weet wat je kunt of moet doen tijdens een stroomstoring hebben we de belangrijke zaken voor je onder elkaar gezet.

Hoogspanningskabels_in_veld_ondergaande_zon

Stroomstoring alleen bij jou thuis

Is de stroom uitgevallen? Controleer dan eerst in je meterkast of er een kortsluiting is, bijvoorbeeld door een kapot apparaat. Is er een stop doorgeslagen of is de aardlekschakelaar uitgeschakeld? Dan komt de stroomstoring uit je eigen huis. Kijk dan in de meterkast of je een zekering moet vervangen. Vervang de zekering als dat nodig is en zet daarna de aardlekschakelaar weer aan.

Gaat de stroom meteen weer uit? Zet dan eerst alle apparaten uit die op de aardlekschakelaar zijn aangesloten. Zet daarna de aardlekschakelaar weer aan. Schakel de apparaten één voor één weer in. Als de stroom bij een bepaald apparaat weer uitvalt, zorgt dat apparaat waarschijnlijk voor kortsluiting. Dit apparaat is dan niet meer veilig om te gebruiken.

Direct naar:

Stroomstoring in de hele buurt

Hebben de buren net als jij ook geen stroom? Dan is er sprake van een regionale stroomstoring. Dat kun je zelf niet oplossen. Helaas kan je energieleverancier dit ook niet voor je verhelpen. 

Check hier of er actuele stroomstoringen gemeld zijn in de regio waar jij woont.

Een stroomstoring melden

Is er in jouw hele buurt of straat een stroomstoring, maar zie je dat deze nog niet gemeld is? Meld deze dan zelf aan. Een stroomstoring melden is belangrijk zodat de netbeheerder hier zo snel mogelijk mee aan de slag kan. Ook help je hiermee de mensen die net als jij een stroomstoring ervaren. Je energieleverancier kan dit namelijk niet voor je oplossen. 

Een stroomstoring meld je online of je belt naar het Nationaal Storingsnummer 0800-9009. Zo kom je automatisch bij je eigen netbeheerder terecht.

Wat te doen bij een stroomstoring?

Allereerst controleer je dus het beste online of de stroomstoring bekend is. Zo niet, doe dan de melding zelf bij je netbeheerder. Hoe meer mensen hier zo snel mogelijk van op de hoogte zijn, hoe beter. Probeer daarnaast ook niet in paniek te raken en bel geen 112, dat is niet nodig. Een melding via de storingswebsite of bellen naar het Nationaal Storingsnummer 0800-9009 is voldoende. De netbeheerders gaan er dan direct mee aan de slag. 

Wil je er zelf aan meewerken de impact van stroomuitval binnen de perken te houden? Volg dan onze onderstaande tips bij wat te doen bij een stroomstoring in huis. Hoe minder stroomuitval, hoe duurzamer, want een stroomstoring gaat vaak ook gepaard met kapotte apparaten en verspilling van eten.

Stappen

  1. 1
    Schakel elektrische apparaten uit

    Zorg er zelf voor dat je alle stekkers uit de stopcontacten haalt om zo schade aan apparaten te voorkomen wanneer de stroom weer aan gaat.

  2. 2
    Bel je buren

    Check of je buren hulp nodig hebben. Zo helpen we elkaar om verdere schade of zelfs letsel te beperken.

  3. 3
    Zorg dat je kaarsen in huis hebt

    Bij stroomuitval in de winter werkt je centrale verwarming namelijk ook niet meer, net als de verlichting. Kaarsen geven warmte én licht om je in ieder geval een paar uur vooruit te helpen.

  4. 4
    Houd je koelkast en vriezer dicht

    Om ervoor te zorgen dat het eten in de koelkast en vriezer minder snel warm wordt of ontdooid is het aan te raden om de deze zo min mogelijk te openen. Kijk eventueel of er etenswaren in je koelkast liggen die snel bederven. Bereid deze dan voor het eten van die dag. Of kook wat meer, maak alles op en deel het met je buren: sociaal en gezellig.

Krijg ik een vergoeding bij een stroomstoring?

Iedere stroomstoring is anders, er staat geen gemiddelde duur voor. Duurt de stroomstoring langer dan 4 uur, dan is er meestal een vergoeding mogelijk.  

De Autoriteit Consument & Markt bepaalt de regels voor compensatie. Dat geldt ook voor de hoogte van de vergoeding. Het recht en de hoogte van de vergoeding hangt af van: 

  • De duur van de storing.
  • Het type elektriciteitsnet waarop je bent aangesloten.
  • De capaciteit van je elektriciteitsaansluiting.
  • Het type gasverbruiker dat je bent (bij een gasstoring).

Bij recht op vergoeding dan zal de netbeheerder automatisch contact opnemen. De vergoeding wordt namelijk door de netbeheerder uitgekeerd en niet door de energieleverancier. Voor vragen over de vergoeding van stroomstoringen kan je dus ook bij jouw eigen netbeheerder terecht.

Kan ik stroomuitval voorkomen?

Stroomuitval kan je voorkomen door de kans op kortsluiting te verkleinen. Koop bijvoorbeeld alleen apparaten met een CE-label. Nog beter zijn apparaten met een KEMA of VDE-keurmerk; die zijn uitgebreid getest, waardoor de kans op kortsluiting minimaal is. Controleer ook regelmatig zelf je elektra op vuil of schade.

Veelgestelde vragen

Hoelang mag je zonder stroom zitten?

Hoelang een stroomstoring duurt is van tevoren niet te bepalen. Natuurlijk proberen de netbeheerders het zo snel mogelijk op te lossen. Vanaf 4 uur zonder stroom kun je al recht hebben op een vergoeding.

Ik heb geen stroom en/of gas in huis, is er een storing?

Je kunt online checken of er bij jou een storing is via https://www.gasenstroomstoringen.nl
Of je kunt direct bellen met het algemeen storingsnummer: 0800-9009 (gratis)

Kan ik douchen als er geen stroom is?

Ja, je kunt douchen tijdens een stroomstoring, maar je hebt waarschijnlijk alleen koud water, afhankelijk van je verwarmingssysteem en waterdruk.

Wat moet ik doen bij een stroomstoring?

Kijk in huis of je kapotte elektrische apparaten kunt ontdekken en of er geen zekeringen kapot zijn of omlaag staan in de meterkast. Controleer ook of de buren dezelfde problemen hebben. Kijk hier of er een stroomstoring gemeld is. Zo nee, maak deze melding dan zelf online of bel naar het Nationaal Storingsnummer 0800-9009. Haal dan alle stekkers uit de stopcontacten om te voorkomen dat er schade ontstaat  aan de apparaten wanneer de stroom het weer doet.