Een slimme meter uitlezen en een slimme meter aflezen is niet hetzelfde. Het uitlezen van een slimme meter gebeurt op afstand door de netbeheerder, terwijl iedereen met een slimme meter de standen zelf kan aflezen. Op deze pagina bespreken we het uitlezen van een slimme meter. Hoe gaat dit in zijn werk en wat zijn de uitleesmomenten?
Een slimme meter heeft een communicatiesysteem en is gekoppeld aan het mobiele telefoonnetwerk. Via dit netwerk stuurt de slimme meter jouw meterstanden automatisch door naar de computerserver van jouw netbeheerder. Hier wordt de data vervolgens verzameld en gedeeld met jouw energieleverancier. Hoe vaak dit gebeurt is afhankelijk van de uitleesfrequentie van jouw slimme meter.
Via de netbeheerder ontvangen wij dus jouw meterstanden. Met deze gegevens kunnen we je een overzichtelijk en duidelijk inzicht geven in jouw energieverbruik.
Heb je een slimme meter, dan lezen we de meterstanden uit op de volgende momenten:
Wil je goed inzicht in je energieverbruik via Mijn Greenchoice? Dan kun je de uitleesfrequentie van de slimme meter verhogen. Je hebt de keuze uit:
In Mijn Greenchoice heb je dan inzicht in je energieverbruik op dag- of kwartier/uurbasis. Dit inzicht maakt het makkelijker om je energieverbruik te controleren en hierop te besparen.
Pas hier jouw uitleesfrequentie aan. Heb je problemen met inloggen in Mijn Greenchoice? Je logt in met het bij ons bekende e-mailadres. Controleer eerst of je hetzelfde e-mailadres gebruikt. Als het dan nog niet lukt, is je wachtwoord onjuist. Klik hier om je wachtwoord te herstellen.
Heb je wel een slimme meter maar worden er geen meterstanden uitgelezen? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Mogelijk is er een uitleesstoring doordat de slimme meter de verbinding met het netwerk heeft verloren. Geen zorgen! Jouw slimme meter maakt automatisch weer verbinding met het netwerk en het probleem verhelpt zich meestal vanzelf binnen 3 maanden. Gebeurt dat niet, neem dan contact met ons op.
Soms is het uitlezen op afstand uitgeschakeld voor jouw slimme meter. Kijk op de website van jouw netbeheerder als je het uitlezen op afstand weer wilt aanzetten.
Het kan voorkomen dat je wel een slimme meter hebt voor stroom, maar niet voor gas. Je hoeft dan alleen de gasstand zelf door te geven.
Wil je niet dat jouw slimme meter op afstand automatisch wordt uitgelezen? Geen probleem. Geef dit dan zelf aan bij jouw netbeheerder. De netbeheerder zorgt er dan voor dat het automatisch uitlezen van de meterstanden wordt stopgezet. Het is hierbij wel belangrijk dat je zelf je meterstanden aan ons doorgeeft.