Slimme meter uitlezen

Een slimme meter uitlezen en een slimme meter aflezen is niet hetzelfde. Het uitlezen van een slimme meter gebeurt op afstand door de netbeheerder, terwijl iedereen met een slimme meter de standen zelf kan aflezen. Op deze pagina bespreken we het uitlezen van een slimme meter. Hoe gaat dit in zijn werk en wat zijn de uitleesmomenten?  

Direct naar:

Hoe wordt een slimme meter uitgelezen? 

Een slimme meter heeft een communicatiesysteem en is gekoppeld aan het mobiele telefoonnetwerk. Via dit netwerk stuurt de slimme meter jouw meterstanden automatisch door naar de computerserver van jouw netbeheerder. Hier wordt de data vervolgens verzameld en gedeeld met jouw energieleverancier. Hoe vaak dit gebeurt is afhankelijk van de uitleesfrequentie van jouw slimme meter. 

De uitleesmomenten van een slimme meter 

Via de netbeheerder ontvangen wij dus jouw meterstanden. Met deze gegevens kunnen we je een overzichtelijk en duidelijk inzicht geven in jouw energieverbruik. 

Heb je een slimme meter, dan lezen we de meterstanden uit op de volgende momenten: 

  • Voor de beginstanden als je klant bij ons wordt. 
  • Voor het maken van jouw jaar- of eindnota. 
  • Voor het maken van je maandelijks verbruiks-en kostenoverzicht. 
  • Bij een wijziging in jouw energietarieven. 

Slimme meter vaker uitlezen

Wil je goed inzicht in je energieverbruik via Mijn Greenchoice? Dan kun je de uitleesfrequentie van de slimme meter verhogen. Je hebt de keuze uit: 

  • Dagelijks uitlezen, stroom- en gasverbruik per dag 
  • Dagelijks intervalstanden uitlezen, stroomverbruik per kwartier, gasverbruik per uur 

In Mijn Greenchoice heb je dan inzicht in je energieverbruik op dag- of kwartier/uurbasis. Dit inzicht maakt het makkelijker om je energieverbruik te controleren en hierop te besparen. 

Pas hier jouw uitleesfrequentie aan. Heb je problemen met inloggen in Mijn Greenchoice? Je logt in met het bij ons bekende e-mailadres. Controleer eerst of je hetzelfde e-mailadres gebruikt. Als het dan nog niet lukt, is je wachtwoord onjuist. Klik hier om je wachtwoord te herstellen. 

De meterstanden van mijn slimme meter worden niet uitgelezen 

Heb je wel een slimme meter maar worden er geen meterstanden uitgelezen? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Mogelijk is er een uitleesstoring doordat de slimme meter de verbinding met het netwerk heeft verloren. Geen zorgen! Jouw slimme meter maakt automatisch weer verbinding met het netwerk en het probleem verhelpt zich meestal vanzelf binnen 3 maanden. Gebeurt dat niet, neem dan contact met ons op.  

Soms is het uitlezen op afstand uitgeschakeld voor jouw slimme meter. Kijk op de website van jouw netbeheerder als je het uitlezen op afstand weer wilt aanzetten.

Het kan voorkomen dat je wel een slimme meter hebt voor stroom, maar niet voor gas. Je hoeft dan alleen de gasstand zelf door te geven. 

Automatisch uitlezen slimme meter uitzetten 

Wil je niet dat jouw slimme meter op afstand automatisch wordt uitgelezen? Geen probleem. Geef dit dan zelf aan bij jouw netbeheerder. De netbeheerder zorgt er dan voor dat het automatisch uitlezen van de meterstanden wordt stopgezet. Het is hierbij wel belangrijk dat je zelf je meterstanden aan ons doorgeeft.

Ook interessant

Inzicht in je verbruik met ons maandoverzicht

In het verbruiksoverzicht zie je in een oogopslag wat je verbruik en kosten per maand zijn. Door je verbruik te vergelijken met andere huishoudens weet je of je meer of minder verbruikt dan gemiddeld.
Twee vrouwen met een laptop en een contract op tafel

Alles over slimme meters

Met een slimme meter wordt je energieverbruik automatisch en veilig naar de netbeheerder gestuurd. Zo hoef je nooit meer handmatig meterstanden door te geven. Ontdek hoe je optimaal gebruik kan maken van jouw slimme meter.

Energie besparen met de Greenchoice app

Met de gratis Greenchoice app kun je veel energiezaken zelf regelen. Simpel, altijd en overal. Zo krijg je grip op je energierekening!