Netbeheerders

Voor het transporteren van onze 100% groene stroom en aardgas met Natuur voor Morgen maken we gebruik van een uitgebreid netwerk van leidingen kabels door heel Nederland. De aanleg en het onderhoud van dit netwerk zijn in handen van verschillende netbeheerders. Als klant merk je hier misschien weinig van. Toch krijg je te maken met de netbeheerkosten die worden verrekend op de energierekening die je van Greenchoice krijgt. Wie zijn deze netbeheerders? En waar zijn ze verantwoordelijk voor? Op deze pagina vertellen we je er alles over.

Direct naar:

Wat is een netbeheerder?

Een netbeheerder is niet hetzelfde als een energieleverancier. Je energieleverancier kies je zelf. Welke netbeheerder je hebt hangt af van in welke regio in Nederland je woont. Netbeheerders krijgen deze regio’s toegewezen. Meestal beheren ze zowel gas als elektriciteit binnen die regio. Soms komt het voor dat er binnen een regio een andere netbeheerder is voor gas dan voor elektra. Je wisselt alleen van netbeheerder wanneer je verhuist naar een andere regio.

Wat doet een netbeheerder?

Een netbeheerder zorgt voor de aanleg, het beheer, en het onderhoud van een deel van het energienetwerk in Nederland. Dat houdt in dat ze verantwoordelijk zijn voor het transport van gas en elektriciteit naar jouw woning. Ook onderhouden de netbeheerders de elektriciteitskabels van het elektriciteitsnet en de gasleidingen.

Daarnaast zorgen netbeheerders voor de registratie van de energie-aansluiting in jouw woning en houden ze het meetregister met de meterstanden bij. De energiemeters in jouw woning zijn daardoor eigendom van de netbeheerder.

Netbeheerders en zonnepanelen

Netbeheerders zorgen er dus voor dat het energienet stabiel en betrouwbaar blijft. Om dit zo goed mogelijk te kunnen blijven doen, hebben de netbeheerders informatie nodig over hoeveel zonnepanelen er op daken in Nederland liggen. Het is daarom verplicht om zonnepanelen aan te melden bij netbeheerders. Dat doe je via energieleveren.nl.

De energieopwekking uit zonnepanelen zorgt voor een grote piek aan energie op zonnige momenten. Het elektriciteitsnet kan dit niet altijd aan en zo ontstaat er soms overbelasting van het stroomnet. Bij overbelasting kan de hoeveelheid stroom niet goed verwerkt worden waardoor de spanning op het net omhoog gaat. Wanneer deze te hoog wordt, schakelen de omvormers van zonnepanelen zichzelf uit. Netbeheerders kunnen dus geen zonnepanelen uitschakelen. Dit gebeurt automatisch door de omvormers zelf.

De netbeheerders werken hard aan het verzwaren van het net om te voorkomen dat dit soort problemen ontstaan. Ook als consument kan je acties ondernemen om te voorkomen dat het net overbelast raakt en je omvormer zichzelf uitschakelt.

Welke netbeheerders zijn er?

Alle netbeheerders zijn lid van Netbeheer Nederland. Er zijn momenteel zes regionale netbeheerders die verantwoordelijk zijn voor het transport van gas en stroom naar huishoudens: 

  • Coteq
  • Enexis
  • Liander
  • Rendo
  • Stedin
  • Westland Infra

Deze zes regionale netbeheerders zijn verbonden met de nationale gas- en elektriciteitsnetten. Er zijn twee landelijke netbeheerders, in handen van de staat, die verantwoordelijk zijn voor het beheer en transport van gas en stroom over deze landelijke netwerken: 

  • TenneT TSO: verantwoordelijk voor het elektriciteitsnet
  • Gasunie Transport Services: verantwoordelijk voor het gasnet.

Wie is mijn netbeheerder?

De regio waarin je woont bepaalt dus wie jouw netbeheerder is. Via mijnaansluiting.nl kan je dit makkelijk opzoeken. Je vindt hier ook de contactgegevens. Zo kan je bij vragen voor je netbeheerder altijd gemakkelijk contact opnemen. Als je je jaarnota downloadt via Mijn Greenchoice, kun je ook zien wie jouw netbeheerder is. Dit staat in het vak met de btw-specificatie.

Wanneer contact met de netbeheerder?

In welke situaties moet je contact opnemen met je energieleverancier en wanneer met je netbeheerder? Je energieleverancier is jouw eerste aanspreekpunt voor alle energievragen, ook over netbeheerkosten. Voor algemene vragen over je (slimme) meter en aansluiting kun je ook bij ons terecht.

In de volgende gevallen neem je contact op met je netbeheerder:

  • Als je een aansluiting wil aanpassen of verwijderen. Of een nieuwe aansluiting wil aanvragen. Dit regel je via mijnaansluiting.nl
  • Als er zonnepanelen zijn geplaatst moet je dit aan je netbeheerder doorgeven via energieleveren.nl
  • Als je gas ruikt of als er een stroomstoring is in jouw buurt bel je het Nationaal Storingsnummer via 0800 - 9009. Je wordt dan doorverbonden met de juiste netbeheerder.

Wat zijn netbeheerkosten?

Voor het gebruik van het energienetwerk van de netbeheerder betaal je kosten. Dit worden de netbeheerkosten genoemd. Deze kosten zitten verwerkt in je termijnbedrag dat je elke maand aan de energieleverancier betaalt. De energieleverancier betaalt de kosten weer aan de netbeheerder. De netbeheerkosten worden gebruikt voor:

  • Kosten voor de aansluiting
  • Huur van de meter in jouw woning
  • Kosten voor het transport van energie

De kosten zijn verschillend per netbeheerder en worden jaarlijks opnieuw vastgesteld. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) bepaalt de maximale hoogte van de netbeheerkosten. Het is handig om te weten wat je tarieven zijn voor netbeheerkosten, maar ook hiervoor geldt dat je er geen keuze in of invloed op hebt. Benieuwd naar jouw netbeheerkosten?

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik een nieuwe aansluiting laten plaatsen of bestaande aansluiting verwijderen?

Nieuwe aansluiting plaatsen
Als je een nieuwe aansluiting wilt realiseren, kun je dit aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. Je netbeheerder maakt voor de nieuwe aansluiting een EAN-code aan. Deze EAN-code meld je vervolgens bij ons aan, zodat de netbeheerder weet dat de stroom of het gas door Greenchoice geleverd gaat worden. Daarna kun je met je netbeheerder een afspraak inplannen om een meter te laten plaatsen.
Aansluiting verwijderen
Je kunt een stroom- of gasmeter laten verwijderen of verzegelen door je netbeheerder. Ook dit regel je via www.mijnaansluiting.nl. Vergeet niet om je leveringscontract voor de betreffende aansluiting bij ons op te zeggen. Nadat alles is afgerond ontvang je een nota met de kosten (verbruikskosten, vaste leveringskosten en netbeheerkosten) tot aan de afsluiting. De kosten voor het verwijderen van de aansluiting betaal je aan de netbeheerder.

Kunnen netbeheerders zonnepanelen uitschakelen?

Netbeheerders kunnen zonnepanelen niet uitschakelen. Wanneer het stroomnet overvol is schakelen de omvormers van zonnepanelen zichzelf uit. Je kan dit voorkomen door op piekmomenten zelf stroom te gaan gebruiken waardoor je minder stroom teruglevert aan het net.

Wat is een EAN-code en waar kan ik die vinden?

EAN-code staat voor European Article Number. Iedere aansluiting voor stroom en gas heeft zo'n 18-cijferige code. Energieleveranciers gebruiken dit nummer voor het leveren van stroom en gas op jouw adres. Het nummer vind je terug op je jaarnota. Je kunt jouw EAN-codes ook opzoeken via www.eancodeboek.nl.

Wat is het verschil tussen een netbeheerder en energieleverancier?

Energieleveranciers zijn verantwoordelijk voor de inkoop en levering van energie. Netbeheerders zijn verantwoordelijk voor het transport van stroom en gas naar huishoudens, en voor de energiemeters. Een energieleverancier kan je kiezen, de netbeheerder is afhankelijk van de regio waarin je woont.

Wie is mijn netbeheerder?

De regio waarin je woont bepaalt wie jouw netbeheerder is. Via mijnaansluiting.nl kan je dit makkelijk aan de hand van jouw postcode opzoeken. Als je je jaarnota downloadt via Mijn Greenchoice, kun je ook zien wie jouw netbeheerder is. Dit staat in het vak met de btw-specificatie.