Meterstanden doorgeven

Meterstanden online doorgeven

Het is belangrijk dat je je meterstanden aan ons doorgeeft. Met deze informatie kunnen wij je elk jaar een jaarnota sturen die klopt met je energieverbruik. De energiemeters meten precies hoeveel gas en elektriciteit je thuis gebruikt. Heb je een slimme meter? Dan worden de meterstanden automatisch uitgelezen en aan ons doorgeven. Soms is het nodig dat je de meterstanden zelf aan ons doorgeeft. We bespreken hier hoe je dat doet, en wat er gebeurt als je dat niet doet. 

Direct naar:

Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven? 

Over het algemeen hebben wij minimaal één keer per jaar je meterstanden nodig voor het maken van de jaarnota. We berekenen dan of het termijnbedrag dat je maandelijks hebt betaald overeenkomt met je verbruik. Je krijgt dan eventueel een bedrag terug, of je moet bijbetalen. Als je geen slimme meter hebt moet je de meterstanden dus minimaal één keer per jaar aan ons doorgeven.  

Ook bij tariefwijziging, verhuizing of overstap naar een nieuwe leverancier hebben we de meterstanden nodig.  Als we je meterstanden nodig hebben, sturen we je per e-mail een verzoek. Dat hoef je zelf dus niet in de gaten te houden.  

Zelf kun je tussentijds meterstanden doorgeven wanneer en hoe vaak je wilt, bijvoorbeeld om je verbruik te bekijken. Je geeft jouw tussentijdse meterstanden gemakkelijk aan ons door via Mijn Greenchoice of de app. Hoe je de meterstanden kan aflezen lees je hier: 

Moet ik meterstanden doorgeven bij een slimme meter? 

Heb je een slimme meter? Dan worden je meterstanden automatisch uitgelezen en hoef je die dus niet zelf af te lezen. Handig, maar we hebben daarvoor wél jouw toestemming nodig. We kunnen je meer inzicht geven in je energieverbruik als je ons toestemming geeft om je slimme meter vaker uit te lezen. Natuurlijk kun je de toestemming op elk moment intrekken door de frequentie aan te passen. Dit regel je allemaal via Mijn Greenchoice of via de app. 

Soms heeft een slimme meter een (uitlees)storing. Als dit bij jouw meter aan de hand is op het moment dat we meterstanden nodig hebben, dan sturen we een verzoek per e-mail. 

Wil je niet dat jouw meterstanden automatisch worden uitgelezen door de netbeheerder? Dit kun je aangeven bij de netbeheerder zodat zij dat kunnen uitschakelen. Let er dan wel op dat jij zelf de meterstanden moet aflezen en doorgeven. Je ontvangt hierover dan automatisch bericht van ons.  

Hoe kan ik mijn meterstanden doorgeven? 

Op het moment dat wij meterstanden nodig hebben, sturen we je een bericht. In een paar simpele stappen heb je dit zo zelf geregeld. 

  1. 1
    Stap 1
    Je krijgt van ons een verzoek om je meterstanden door te geven. 
  2. 2
    Stap 2
    Lees de meterstanden af. Op deze pagina lees je hoe dat werkt.
  3. 3
    Stap 3
    Log in via Mijn Greenchoice of de app en vul jouw meterstanden in.
  4. 4
    Stap 4
    Je krijgt een bevestiging wanneer de meterstanden ontvangen zijn.

Wil je de meterstand telefonisch doorgeven? Dat kan. Neem dan contact op met onze klantenservice zodat we je daar verder kunnen helpen. 

Wat gebeurt er als ik mijn meterstanden niet doorgeef? 

Wanneer je de meterstanden niet doorgeeft, maakt Greenchoice een schatting van jouw meterstanden. Daarvoor kijken we naar jouw energieverbruik in het verleden. De geschatte meterstanden worden vermeld op je jaarnota en ook je maandelijkse termijnbedrag van het volgende jaar baseren we op deze schatting.  

Hebben we jouw meterstanden wel? Dan kunnen we veel beter een termijnbedrag bepalen dat goed past bij jouw verbruik. Zo betaal je alleen voor jouw daadwerkelijke energieverbruik. 

De meterstanden op mijn nota kloppen niet 

Heb je je meterstanden niet doorgegeven en heeft Greenchoice dus op basis van een schatting jouw jaarnota moeten opstellen? Dan kan het zijn dat deze niet klopt. Het is belangrijk om de jaarlijkse meterstand door te geven. Controleer in dit geval de geschatte standen met de werkelijke standen op je meter. Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je vanzelf in op de volgende nota. Als er grotere afwijking is dan 250 kWh stroom en/of 100 m³ gas kun je een correctienota aanvragen via onze klantenservice. Hiervoor hebben we altijd je actuele meterstanden nodig. 

Veelgestelde vragen

Het doorgeven van meterstanden in Mijn Greenchoice lukt niet, wat nu?

Dat is onhandig! Heb je de meterstanden voor stroom voor normaal- en daltarief goed ingevoerd? Je krijgt een foutmelding als je de meterstanden omdraait.
Krijg je de melding dat de meterstanden te hoog of te laag zijn? Neem dan contact met ons op. Dan bekijken we samen wat de oorzaak is.
Heb je problemen met inloggen in Mijn Greenchoice? Je logt in met het bij ons bekende e-mailadres. Controleer eerst of je hetzelfde e-mailadres gebruikt! Als het dan nog niet lukt, is je wachtwoord onjuist. Klik hier om je wachtwoord te herstellen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Ik heb een slimme meter, waarom moet ik toch meterstanden doorgeven?

Als wij ondanks je slimme meter alsnog om je meterstanden vragen, kan dit verschillende oorzaken hebben:

  • Je hebt wel een slimme meter voor stroom maar niet voor gas. Je hoeft dan alleen de gasstand door te geven.
  • Er is een uitleesstoring. Vaak kun je dan zelf nog wel de meterstanden aflezen en doorgeven. Deze storing verhelpt zich meestal vanzelf. Is dat niet zo? Neem dan contact op met ons.
  • Uitlezen op afstand is uitgeschakeld op jouw verzoek. Kijk op de website van jouw netbeheerder als je het uitlezen op afstand weer wilt aanzetten.

Heeft dit antwoord geholpen?
Wanneer en hoe geef ik mijn meterstanden door?

We hebben minimaal eens per jaar je meterstanden nodig voor de jaarnota. Dan berekenen we of je een bedrag terugkrijgt, of juist iets meer moet betalen dan dat je met je maandelijkse termijnen betaald hebt. Ook bij een verhuizing of als je overstapt naar een nieuwe leverancier hebben we de meterstanden nodig.
Als we je meterstanden nodig hebben, sturen we je per e-mail een verzoek. Dat hoef je zelf dus niet in de gaten te houden. Heb je een slimme meter? In dat geval worden je meterstanden automatisch uitgelezen. Handig! We hebben daarvoor wel jouw toestemming nodig.
Zelf kun je tussentijds meterstanden doorgeven wanneer en hoe vaak je wilt, bijvoorbeeld om je verbruik te bekijken.
Je kunt jouw meterstanden gemakkelijk doorgeven via Mijn Greenchoice of de app.
Lees op onze informatiepagina alles over meterstanden aflezen en doorgeven.


Heeft dit antwoord geholpen?