Is jouw energieverbruik hoger dan je had verwacht? Of denk je dat je meter kapot is? Op deze pagina leggen we uit wat je dan kunt doen. Ontdek waar je verbruik vandaan komt en in welke situatie je contact kunt zoeken met je netbeheerder.
Mijn verbruik is opeens gestegen
Zie je in Mijn Greenchoice opeens een hoog verbruik in jouw overzicht? Of wijkt je maandelijks verbruiksoverzicht flink af van wat je had verwacht? Hieronder geven we een uitleg over de meest voorkomende verklaringen:
Winterperiode
In de winter gebruik je veel meer gas dan in de zomer omdat je dan de verwarming aanzet. Gemiddeld gebruik je 80% van je totale gasverbruik in de periode van oktober tot en met maart. Heb je een warmtepomp? Dan geldt dit ook voor je stroomverbruik. Omdat je elke maand hetzelfde termijnbedrag betaalt, betaal je in de zomer voor de hoge kosten in de winter. Daardoor kan je in de winter opeens een hoog verbruik zien in Mijn Greenchoice. En het overzicht van je energieverbruik zal in de winter ook hogere kosten laten zien. Dit compenseer je weer in de zomer.
Dat je op een koude winterdag een hoog gasverbruik ziet, is dus niet zo vreemd. Je cv-ketel werkt dan veel harder om de temperatuur in huis aangenaam te houden. Maar het is natuurlijk altijd goed om bewust om te gaan met je energieverbruik. En hierbij geldt: meten is weten. Geef regelmatig je meterstanden door en bekijk je verbruik via Mijn Greenchoice. Heb je een slimme meter? Laat je standen dan vaker uitlezen en krijg zo goed inzicht in waar jouw energieverbruik naartoe gaat.
Veranderingen in huis
Veranderingen in de situatie bij jou thuis kunnen zorgen voor een toename in je energieverbruik. Denk bijvoorbeeld aan:
- Er is een verandering van gezinssamenstelling
- Je bent meer dagen thuis
- Je hebt nieuwe of extra apparatuur aangeschaft
- Er is oude of kapotte apparatuur in huis
- Je hebt je woning verbouwd
- Je hebt een elektrische auto
Wil je meer informatie over mogelijke oorzaken van een hoger verbruik? We zetten het op een rij op onze informatiepagina over een hoog energieverbruik.
Ik vermoed dat mijn energiemeter niet goed werkt
Zijn alle bovenstaande oorzaken geen goede verklaring voor jouw hoge verbruik? Een erkende installateur kan op basis van al jouw apparatuur een inschatting maken van je een realistisch verbruik. Het is mogelijk om een tussenmeter te plaatsen om te zien of de meter het juiste verbruik registreert. Hier zijn natuurlijk wel kosten aan verbonden en die zijn voor eigen rekening.
Weet je zeker dat je meter kapot is? Dan is het mogelijk om een meterijking aan te vragen bij je netbeheerder. Op de website van je netbeheerder vind je de kosten en contactgegevens. Als uit de ijking blijkt dat de meter kapot is, dan vervangt de monteur de meter en vervallen de kosten voor de ijking. Maar als blijkt dat de meter wel goed werkt worden de kosten voor de ijking bij jou in rekening gebracht.
Ik heb een hoge jaarnota gekregen
We snappen dat een hoge bijbetaling op je jaarnota een vervelende verrassing is. Een hoge jaarnota heeft lang niet altijd te maken met je energiemeter. Op onze informatiepagina vind je een uitleg over de meest voorkomende oorzaken van een hoge jaarnota en geven we tips om een hoge nota te voorkomen.