Jouw jaarnota

Jouw nota

Na elke 12 maanden krijg je een jaarnota van ons. Hier zie je precies hoe het zit met jouw energieverbruik én de bijbehorende kosten. Bij de tabbladen vind je per onderdeel een uitleg. 

Hieronder zie je de hoofdonderdelen het verbruik, de meterstanden, de tarieven, de overige kosten en het notabedrag. Verder kun je meer lezen over wat te doen als je meterstanden op de nota geschat zijn. En hoe je een betalingsregeling kunt aanvragen.

 

Voorbeeld van een jaarnota voor stroom en gas. Omlijnd staan 4 onderwerpen. 1 is het verbruik voor stroom en gas. 2 is het leveringstarief. 3 is de lijst van energiebelasting, Opslag Duurzame Energie, vaste leveringskosten en netbeheerkosten. 4 is het totaalbedrag dat u van ons ontvangt of u aan ons moet betalen.
Stap 1
Verbruik- en meterstanden
Het verschil tussen je begin- en eindmeterstanden op de nota is je verbruik. Deze meterstanden geef je zelf door, of lezen we op afstand uit als je een slimme meter hebt. Als we geen meterstanden ontvangen, schatten we deze in.
Stap 2
Tarieven
Wij rekenen het verbruik af tegen de afgesproken tarieven. Heb je binnen de notaperiode verschillende tarieven gehad, dan geven we een gemiddeld tarief weer op de nota. Je vindt een uitsplitsing per tariefperiode in Mijn Greenchoice.
Stap 3
Overige kosten
We berekenen ook andere kosten, zoals netbeheerkosten en overheidsheffingen. Een uitsplitsing van alle verschillende kosten vind je in Mijn Greenchoice. Lees meer uitleg hierover bij tabblad Tarieven.
Stap 4
Notabedrag
Hier zie je het bedrag dat je terugkrijgt of moet bijbetalen. Staat er een minteken (-) voor het notabedrag? Dan krijg je dit bedrag van ons terug. Een positief getal betekent een bijbetaling. Lees meer over de af- of bijschrijving.

Wanneer krijg je de jaarnota?

Je jaarnota gaat niet over een kalenderjaar, maar begint op de datum dat de levering door Greenchoice begonnen is. Als je klant blijft bij ons, ontvang je je jaarnota dus ieder jaar rond dezelfde tijd. In Mijn Greenchoice zie wanneer je jouw volgende nota krijgt.

Je jaarnota ontvang je binnen drie weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen. Energieleveranciers zijn wettelijk verplicht uiterlijk acht weken na het einde van het contractjaar de jaarnota te versturen.

Geschatte meterstanden

Als wij geen actuele meterstanden ontvangen maken we een schatting. Dat doen we op basis van gegevens van jouw adres uit het verleden. Je kunt dit lezen op het begeleidende voorblad van de jaarnota.

Zijn de meterstanden op je nota geschat?  Controleer de geschatte standen met de werkelijke standen op je meter. Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je vanzelf in op de volgende nota. Als er grotere afwijking is dan 250 kWh stroom en/of 100 m³ gas kun je een correctie aanvragen via onze klantenservice. Hiervoor hebben we altijd je actuele meterstanden nodig.

Af- of bijschrijving

We schrijven het bedrag van de nota altijd rond de tiende van de maand bij of af. De exacte datum zie je op de nota. We willen je minimaal twee weken na ontvangst de tijd geven om de nota te bekijken en/of eventueel vragen hierover te stellen. Daarom duurt het tussen twee tot zes weken voordat we bij- of afschrijven.

Betalingsregeling

Het komt weleens voor dat je niet op tijd kunt betalen. Via Mijn Greenchoice tref je direct zelf een betalingsregeling over je termijn-, jaar- of eindnota.

Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om jou te helpen dit weer op orde te krijgen. Je kunt hier anoniem een test doen om te zien hoe je ervoor staat.

Veelgestelde vragen

De meterstanden op mijn nota kloppen niet, wat nu?

Heb je een jaarnota ontvangen met geschatte meterstanden? Controleer de geschatte standen met de werkelijke standen op je meter. Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je vanzelf in op de volgende nota. Als er grotere afwijking is dan 250 kWh stroom en/of 100 m³ gas kun je een correctienota aanvragen via onze klantenservice. Hiervoor hebben we altijd je actuele meterstanden nodig.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe weet ik of ik op mijn jaar- of eindnota moet bijbetalen of geld terug krijg?

Onderaan je jaarnota of eindnota kun je zien of je geld terugkrijgt of dat je nog moet bijbetalen. We geven aan of je geld krijgt met 'Door u te ontvangen' of dat je moet betalen met 'Door u te betalen'. In het grijze kader onderaan staat het notabedrag en of wij dit bedrag uitbetalen of incasseren.


Heeft dit antwoord geholpen?
Krijg ik een tussentijdse nota als de tarieven wijzigen?

Nee, een tussentijdse nota is niet nodig. Wij zorgen ervoor dat we het juiste tarief tegen het juiste verbruik afrekenen. Je kunt de verschillende tarieven per periode inzien via de notaspecificatie in Mijn Greenchoice.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom moet ik bijbetalen op mijn jaarnota of eindnota?

We proberen je jaarverbruik zo goed mogelijk vooraf in te schatten. We verdelen de totale kosten op jaarbasis door twaalf maanden. Als dan blijkt dat de kosten hoger waren dan waar je in totaal voor hebt betaald, moet je bijbetalen.
Het kan zijn dat er iets is veranderd in je huishouden of het gebruik van apparaten. Ook zijn er andere invloeden zoals wijzigingen in overheidsheffingen of een strenge winter. Je leest alles over de opbouw via deze leeswijzer. Om energie te besparen hebben we de volgende tips voor je!

We proberen je jaarverbruik zo goed mogelijk vooraf in te schatten. We delen de totale kosten op jaarbasis door twaalf maanden. Als de kosten hoger zijn dan je hebt betaald, moet je bijbetalen.
Het kan zijn dat er iets is veranderd in je huishouden of in het gebruik van apparaten. Ook zijn er andere invloeden zoals wijzigingen in overheidsheffingen of een strenge winter. Lees alles over de opbouw in deze leeswijzer. Hier zijn ook enkele tips om energie te besparen!


Heeft dit antwoord geholpen?