Na elke 12 maanden krijg je een jaarnota van ons. Hier zie je precies hoe het zit met jouw energieverbruik én de bijbehorende kosten.
Hieronder zie je de onderdelen het verbruik, de meterstanden, de tarieven, de overige kosten en het notabedrag. Verder kun je meer lezen over wat te doen als je meterstanden op de nota geschat zijn. En hoe je een betalingsregeling kunt aanvragen.
Wat staat er op de jaarnota?
- 1Verbruik en meterstanden
Het verschil tussen je begin- en eindmeterstanden op de nota is je verbruik. Deze meterstanden geef je zelf door, of lezen we op afstand uit als je een slimme meter hebt. Als we geen meterstanden ontvangen, schatten we deze in.
- 2Tarieven
Wij rekenen het verbruik af tegen de afgesproken tarieven. Heb je binnen de notaperiode verschillende tarieven gehad, dan geven we een gemiddeld tarief weer op de nota. Je vindt een uitsplitsing per tariefperiode in Mijn Greenchoice.
- 3Overige kosten
We berekenen ook andere kosten, zoals netbeheerkosten en overheidsheffingen. Een uitsplitsing van alle verschillende kosten vind je in Mijn Greenchoice.
- 4Notabedrag
Hier zie je het bedrag dat je terugkrijgt of moet bijbetalen. Staat er een minteken (-) voor het notabedrag? Dan krijg je dit bedrag van ons terug. Een positief getal betekent een bijbetaling.
Wanneer krijg ik de jaarnota?
Je jaarnota gaat niet over een kalenderjaar, maar begint op de datum dat de levering door Greenchoice begonnen is. Als je klant blijft bij ons, ontvang je je jaarnota dus ieder jaar rond dezelfde tijd. In Mijn Greenchoice zie wanneer je jouw volgende nota krijgt.
Je jaarnota ontvang je binnen drie weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen. Energieleveranciers zijn wettelijk verplicht uiterlijk acht weken na het einde van het contractjaar de jaarnota te versturen.
Wat te doen bij geschatte meterstanden?
Als wij geen actuele meterstanden ontvangen maken we een schatting. Dat doen we op basis van gegevens van jouw adres uit het verleden. Je kunt dit lezen op het begeleidende voorblad van de jaarnota.
Zijn de meterstanden op je nota geschat? Controleer de geschatte standen met de werkelijke standen op je meter. Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je vanzelf in op de volgende nota. Als er grotere afwijking is dan 250 kWh stroom en/of 100 m³ gas kun je een correctie aanvragen via onze klantenservice. Hiervoor hebben we altijd je actuele meterstanden nodig.
Wanneer schrijven we het notabedrag bij of af?
We schrijven het bedrag van de nota altijd rond de tiende van de maand bij of af. De exacte datum zie je op de nota. We willen je minimaal twee weken na ontvangst de tijd geven om de nota te bekijken en/of eventueel vragen hierover te stellen. Daarom duurt het tussen twee tot zes weken voordat we bij- of afschrijven.
Hoe tref ik een betalingsregeling?
Het komt weleens voor dat je niet op tijd kunt betalen. Via Mijn Greenchoice tref je direct zelf een betalingsregeling over je termijn-, jaar- of eindnota.
Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om jou te helpen dit weer op orde te krijgen. Je kunt hier anoniem een test doen om te zien hoe je ervoor staat.
Alle onderdelen op je jaarnota
Veelgestelde vragen
De meterstanden op mijn nota kloppen niet, wat nu?
Heb je een jaarnota ontvangen met geschatte meterstanden? Controleer de geschatte standen met de werkelijke standen op je meter. Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je vanzelf in op de volgende nota. Als er grotere afwijking is dan 250 kWh stroom en/of 100 m³ gas kun je een correctienota aanvragen via onze klantenservice. Hiervoor hebben we altijd je actuele meterstanden nodig.
Hoe weet ik of ik op mijn jaar- of eindnota moet bijbetalen of geld terug krijg?
Onderaan je jaarnota of eindnota kun je zien of je geld terugkrijgt of dat je nog moet bijbetalen. We geven aan of je geld krijgt met 'Door u te ontvangen' of dat je moet betalen met 'Door u te betalen'. In het grijze kader onderaan staat het notabedrag en of wij dit bedrag uitbetalen of incasseren.
Krijg ik een tussentijdse nota als de tarieven wijzigen?
Nee, een tussentijdse nota is niet nodig. Wij zorgen ervoor dat we het juiste tarief tegen het juiste verbruik afrekenen. Je kunt de verschillende tarieven per periode inzien via de notaspecificatie in Mijn Greenchoice.
Waarom moet ik bijbetalen op mijn jaarnota of eindnota?
We proberen je jaarverbruik zo goed mogelijk vooraf in te schatten. We delen de totale kosten op jaarbasis door twaalf maanden. Als de kosten hoger zijn dan je hebt betaald, moet je bijbetalen.
Het kan zijn dat er iets is veranderd in je huishouden of in het gebruik van apparaten. Ook zijn er andere invloeden zoals wijzigingen in overheidsheffingen of een strenge winter. Lees alles over de opbouw in deze leeswijzer. Hier zijn ook enkele tips om energie te besparen!