
Actueel
Aanmelden & verlengen
Contract & tarieven
Gegevens wijzigen
Verbruik
Meter & meterstanden
Termijnbedrag & betalen
Mijn Greenchoice & app
Producten & verduurzamen
Hoe kan ik het Noodfonds Energie aanvragen?
Het Noodfonds in 2025 is open voor aanvragen. Je kunt een aanvraag doen via deze website: www.noodfondsenergie.nl.
Je kunt ook de app downloaden op je telefoon om je aanvraag te doen. Download dan de app van het Noodfonds Energie via de Google Play Store of Apple store.
Hoe berekent Greenchoice mijn termijnbedrag?
Wij berekenen je termijnbedrag met het gemiddelde jaarverbruik op jouw adres (uit het verleden) met je tarieven. Het standaard jaarverbruik stellen we elk jaar opnieuw vast. Ben je nieuw bij Greenchoice? Dan ontvangen we dit standaard jaarverbruik van je netbeheerder. Alle jaarlijkse kosten bij elkaar opgeteld delen we door twaalf maanden. Lees meer over de berekening van je termijnbedrag op deze pagina.
Hoe kan ik Greenchoice informeren over phishingpogingen?
Als je een verdacht bericht hebt gekregen, vragen we je graag om jouw persoonlijke ervaring met ons te delen. Neem telefonisch contact met ons op via 010 478 23 26 of mail naar phishing-klantmeldingen@greenchoice.nl We kunnen dan samen bespreken wat er precies is gebeurd en hoe we je verder kunnen helpen. Lees meer over fraude en nepberichten op onze informatiepagina.
Hoe zeg ik mijn contract op?
Wat jammer dat je wilt opzeggen. We zijn natuurlijk erg blij met jou als klant!
Als je gaat verhuizen kun je het zelf regelen via Mijn Greenchoice bij 'Verhuizing doorgeven'. Ga je niet verhuizen? Dan kun je ook opzeggen door over te stappen naar een andere leverancier. In beiden gevallen kan het zijn dat we een opzegvergoeding berekenen als het gaat om een lopend contract.
Liever willen we je natuurlijk niet kwijt! Daarom denken onze adviseurs graag met je mee voor een passend aanbod. Dit zijn onze contactopties.
Op onze informatiepagina over opzeggen lees je hoe je het energiecontract bij Greenchoice opzegt in verschillende situaties.
Op welke momenten geldt het daltarief?
Het daltarief gaat in om 23:00 uur tot 7.00 uur. Woon je in of rond Leiden, in Noord-Brabant of Limburg? Dan gaat het daltarief in om 21:00.
In weekenden en op officiële feestdagen geldt het daltarief de hele dag. Kijk op de website van jouw netbeheerder voor de exacte informatie.
Kijk op de website van jouw netbeheerder voor de exacte informatie. Lees meer over enkel- en dubbeltarief op onze informatiepagina.
Waarom betaal ik terugleverkosten als ik zonnepanelen heb?
De afgelopen jaren hebben veel mensen geïnvesteerd in zonnepanelen. Ook veel klanten van Greenchoice kiezen voor stroomopwekking uit zonne-energie. Dat is goed nieuws! Maar deze positieve ontwikkeling zorgt ook voor uitdagingen. De teruglevering van al die stroom leidt tot problemen op het elektriciteitsnet: het net raakt overbelast en dat kost veel geld.
Deze kosten werden doorberekend in de stroomprijs voor alle klanten. Dus ook klanten zonder zonnepanelen betaalden hieraan mee. Heb je zonnepanelen, dan rekenen we kosten per kilowattuur (kWh) dat je teruglevert. Dat is opgewekte stroom die je zelf niet gebruikt. Gebruik je de zonnestroom meteen als je het opwekt? Dan betaal je daar geen terugleverkosten over.
Meer lezen over terugleverkosten.
Wanneer krijg ik mijn jaarnota?
Je kunt onder 'Nota's' in Mijn Greenchoice zien wanneer je jouw jaarnota krijgt. Je jaarnota gaat niet over een kalenderjaar, maar begint op de datum dat de levering door Greenchoice begonnen is. Als je klant blijft bij ons, ontvang je je jaarnota dus ieder jaar rond dezelfde tijd.
Je jaarnota ontvang je binnen drie weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen of uitgelezen.
Wat betekent de afschaffing van de salderingsregeling per 1 januari 2027?
De overheid heeft besloten dat de salderingsregeling per 1 januari 2027 stopt. Tot die tijd verandert er niets en kun je blijven salderen zoals nu.
Wil je meer weten over de veranderingen per 1 januari 2027? Bekijk dan hier de informatie over het afschaffen van de salderingsregeling.
Wat kost het opzeggen van mijn energiecontract?
Met een variabel en dynamisch energiecontract kun je direct en kosteloos opzeggen. Als je een vast contract vroegtijdig opzegt is er sprake van contractbreuk en moet je mogelijk een opzegvergoeding betalen.
Heb je voor 1 juni 2023 een vast contract afgesloten? Dan is de opzegvergoeding alleen afhankelijk van de resterende looptijd van je contract.
Heb je op of na 1 juni 2023 een vast contract afgesloten? Dan hangt het bedrag van de opzegvergoeding af van de resterende looptijd van je contact, de resterende energie die je zou afnemen en de tarieven.
Wil je weten waar je aan toe bent voor je een overstap overweegt? Vraag dan eerst een indicatie van de opzegvergoeding op via Mijn Greenchoice. Zo zie je meteen of overstappen wel zo voordelig is.
Let op: de indicatie kan afwijken van de uiteindelijke opzegvergoeding door wijzigingen in het tarief of de einddatum van je contract. Lees meer informatie over de opzegvergoeding.
Wat is de netto terugleververgoeding bij Greenchoice?
De terugleververgoeding die jij van Greenchoice ontvangt kun je terugvinden in Mijn Greenchoice.
Let op: de terugleververgoeding geldt dus alleen als je netto teruglevert. Bijna alle huishoudens met zonnepanelen nemen meer stroom af dan ze daadwerkelijk terugleveren. Maar lever je in een jaar méér stroom terug dan je afneemt? Dan lever je netto terug. Daarvoor krijg je een terugleververgoeding. Lees hier meer over salderen en terugleveren.
Hulp nodig?
Onze klantenservice helpt je graag verder!